Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

tisdag 27 juli 2010

Andy Warhol möter Edvard Munch (3); "Diagnos"?

Warhol after Munch
Louisiana museum of modern art
4 juni-12 september 2010

Andy Warhol tog sig också an ett verk av Edvard Munch som väl i grund och botten är ett kvinnoporträtt, men som har fått namn efter den brosch kvinnan bär.
På Louisiana ställer man ut ett antal Munch-bilder med detta motiv, kanske för att anspela på Warhols tendens att seriellt multiplicera sina motiv?

Det närmaste jag har att erbjuda för att kunna visa Munchs bild i lite mera detalj, är en plansch gjord efter en litografi av konstnären (nedan). Vi ser broschen som en vit rundad yta under halsen. Karakteristiskt är också det yviga hårsvallet och kvinnans sentimentalt drömska framtoning.
Nedan ser vi en av Andy Warhols variationer över Munchs brosch-tema. Jag känner inte till någon koloristisk variant av Munchs bild, så här kan jag bara jämföra Warhols versioner med med den litografiska utgångspunkten.

Vad har då Warhol gjort av Munchs motiv den här gången? Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga.
Bilden ger ett ganska kyligt intryck. Ser vi här åter ett exempel på känslomässig förflackning, på någon sorts avemotionalisering, avsentimentalisering, avsymbolisering? Kanske.

Men Warhol har väl ändå inte helt tagit bort det sentimentala innehållet, utan kanske snarare översatt det till en annan tonart, speglat det genom ett annat temperament, nämligen det egna?

Och sådana förvandlingar är ju av intresse förstås.....

söndag 25 juli 2010

Andy Warhol möter Edvard Munch (2); Madonnan....

Warhol after Munch
Lousiana museum of modern art
4 juni-12 september 2010

Edvard Munchs madonnabilder är ännu ett motiv som Andy Warhol tar upp och omskapar efter sitt eget sinne. Nedan ser vi först motivet skildrat av Edvard Munch i olja:

Men den bild som blir utgångspunkten för mötet med Warhol är en litografisk variant, varav vi ser en nedan:

Så går vi till Warhol och till vänster nedan ser vi en av hans variationer över madonnatemat i silkscreentryck. Bilden till höger är ett självporträtt av Munch, tolkat av Warhol.

Nu finns det ganska många Warholvarianter av madonnan på den här utställningen, så det kan bli lite orättvist att jämföra Munch med bara en av dem. Men jag tror att det vi ser här ändå berör den poäng som jag antydde i mitt förra inlägg.

Det själfulla, empatiska, känslomässigt berörande i Munchs bilder är mer eller mindre frånvarande hos Warhol. Det verkar som om han använder färgen för att dölja eller undfly det emotionella uttrycket.

Och det kanske var just det mr. Warhol ville.......

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Sommarsalong på Dal 2010 (1); Tvärflöjten och molnvärlden

Dalslands konstförenings sommarsalong 2010
Konsthallen, Dals Långed.

Här sätter jag fokus på Tvärflöjt, en målning av Lisbeth Claesson, ett milt och...

.....behagligt färgackord, trots himmelspartiets förtätat komplexa och...

.....rytmiskt dynamiska framtoning....

....Bland molnen ser vi en trots all meteorologisk dramatik rofylld kvinna och nere i det .......


.....jordbundna en man klädd i ljusa jeans, manchesterkavaj och slips (min egen mycket personliga tolkning) som spelar tvärflöjt för henne....

Jag undrar om de någonsin kan nå varandra....
Är det kanske omöjligt, lever de i helt åtskilda världar eller vad?
Varför ställer jag dessa frågor kring just denna målning?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

lördag 24 juli 2010

Louisiana 2010 (2); Per Kirkebys "klippa"

Louisiana museum of modern art
Sommaren 2010

Det här är ett skulpturalt verk av Per Kirkeby. (Titel: Port II).Jag har sett det många gånger under årens lopp och undrat lite över det....

...Är det som vilken skrovlig klippa eller knölig trädstam som helst, eller har...

...psyket/"the mind"introducerat något i det materiella underlaget som aldrig kunnat skapas med "vanliga" rent fysiska processer. Eller annorlunda...

...uttryckt: har medvetandet här satt sitt omisskännliga avtryck i materian eller med ännu ett sätt att formulera frågan:

Vad ska vi med konstnärer till?

fredag 23 juli 2010

Pilane; Skulptur i natur (4); Tvetydigt lejon....

Pilane, Tjörn
Skulptur i natur 2010

Förutom Weeping Girls ställer Laura Ford även ut en bronsskulptur med titeln Lion.

Ett ganska majestätiskt lejon klassisk stil kan man kanske tycka.

Det skulle kanske till och med kunna platsa på någon borggård, i en slottspark eller liknande.....

....men ena tassen är som en stor klump, kanske är savannens konung här missbildad eller har skadat sig och fått sin tass omsorgsfullt bandagerad.....
Finns det någon myt eller saga om ett lejon som skadat sig i tassen?

Som teckenkombination har skulpturen förstås sitt intresse: en kombination av tecken för styrka och makt respektive svaghet och sårbarhet blir ett visuellt påstående, inte helt entydigt, men ändå....

Den som vill läsa om skulpturutställningar i Pilane från andra år har några länkar här:

http://carl-gustaf.blogspot.com/2009/09/natur-och-skulpture-i-pilane-2009.html

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/09/pilane-p-tjrn-modernism-bland.html


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,



torsdag 22 juli 2010

Andy Warhol möter Edvard Munch (1); Skriket...

Warhol After Munch
Louisiana museum of modern art
4 juni-12 september 2010

År 1984 gjorde Andy Warhol en rad bilder med konstverk av Edvard Munch som utgångspunkt. Han tog motiven och gjorde sina egna versioner av dem. Nu visar man på Louisiana en utställning där man låter Munch och Warhol mötas.

Skriket är väl ett av Munchs mest kända motiv. Han har utvecklat det både som litografi (ovan) och som oljemålning (nedan). Det är litografiska bilder som nu visas som jämförelseobjekt för Warhols förvandlingsnummer.


Nedan ser vi en av Warhols variationer i silk-screentryck av Munchs tema. De formella likheterna är förstås påfallande. Men när det gäller det .....

......koloristiska upplever jag Munch som mer kraftfullt expressionistisk än Warhol. Och det är väl inget att förundras över. De bägge konstnärerna utnyttjar färgen som gestaltningsmedel på olika sätt.

Munch drabbar mig alltså mest. Warhols ångestvision känns jämförelsevis något avslagen, som en blek avglans av det känslomässiga uttryck Munch laddar sina bilder med.

Nu har jag i första hand jämfört Munchs oljemålning med Warhols silk-screenversion. Men även Munchs litografiska behandling av sitt tema syns mig mer berörande än Warhols bild......

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

onsdag 21 juli 2010

Pilane skulptur i natur (3); Svart kub....

Pilane, Tjörn
Skulptur i natur 2010

Den här kuben är ett omfång på 216 kubikmeter. Titeln är Svart konstruktion och konstnären bakom verket är Jonas Holmquist.
Utifrån ser den inte ut som något mer än just en svart kub. Men det finns en ...

....öppning genom vilket man kan komma in i kubens innanmäte. Och då blir det...

.....något mer komplicerat. Det är ganska mörkt därinne och fotot ovan är förstås taget med blixt.
Man kan lyssna till en inspelad röst inne i kuben, men det hade jag inte tid till vid just det här tillfället.
Kanske är det det talade ordet som öppnar verket? Kanske. Mycket möjligt. Själv vet jag egentligen ingenting. Om det nu inte helt enkelt är så att allt är vad det är och därmed punkt...

Pilane skultpur i natur (2): budskap från forna tider

Pilane, Tjörn
Skulptur i natur

Den indiske konstnären Jittish Kallats verk W.W.Y.B.H består, ur en synpunkt, av frasen "Will you be happy". En lite klurig fras: det är inget påstående och inte heller en fråga. Så vad är det egentligen, rent språkligt sett?

Verket ska vara uppbyggt av förhistoriska ben, om det är avgjutningar eller....

....så att säga "äkta vara" kan jag inte riktigt avgöra. Skulle gissa på avgjutning...

" Ett budskap från forna tider" är en av kommentarerna i utställningsbroschyren.
Och i så fall vill vi väl försöka lista ut vilket budskapet är. Och det är inte helt lätt. "Will you be happy" är ju som sagt inget påstående.

Kan något ha ett budskap utan att påstå något? Kanske eller förmodligen, men på vilket sätt...

Pilane skulptur i natur (1); Weeping Girls

Pilane på Tjörn är inte bara ett arkaiskt gravfält och en levande fårbetesmark, det är också en mötesplats för modern skulptur. Det är en riktigt vass kombination som överbryggar avstånd i både tid och tänkesätt....

Laura Ford, UK, ställer ut en serie flickskulpturer, Weeping girls. De gjorde ett starkt...

....intryck på mina medvandrare under den här konstupplevelsen i det fria....

...."skrämmande" var det någon som sa, och i den broschyr som man får tillsammans med inträdesbiljetten används orden "rasande, ledsna, otröstliga".


"Utsatthet, skyddslöshet, bräcklighet, maktlöshet" är andra ord som verkar passa in i sammanhanget...

Men finns här också någon dimension av potentiell styrka som kan lyfta flickorna ut ur tillståndet av sorg och maktlöshet, tro?

Louisiana 2010 (1) Joan Miro

Dagstur till konstmuseet Louisiana i Danmark. Det gick alldeles utmärkt att åka över en dag. Det är motorväg mest hela tiden, så sträckan försvinner ganska snabbt, faktiskt. Och ändå blir det väl cirkus 30 mil enkel resa....

Här visar jag några bilder av en av skulpturerna i museiparken. Signatur Joan Miro förstås, men jag har glömt titeln. Ett underbart konstverk med sitt direkta tilltal bortom ordens dimensioner....



Om vi skjulle tillämpa någon sorts empati på den här skulpturen, hur skulle vi i så fall beskriva den inre värld som den eventuellt speglar?



torsdag 15 juli 2010

TS Eliot och tidens poesi

Har läst min gamle litteräre husgud TS Eliot som aldrig förr under semestern. Jag kom nog i kontakt med hans verk när jag gjorde lumpen, som det hette förr (på den tiden vi hade ett försvar, alltså).

Sedan har jag återvänt till honom då och då under decenniernas lopp, men det är först nu jag börjar förstå vad han egentligen menade. Detta gäller särskilt hans Four Quartets.....

Italien visade sig vara en alldeles utmärkt miljö för att fördjupa sig i den här klassiskt modernistiska poesin. Eliot räknas ju till banbrytarna för den moderna poesin, men själv betraktade han sig som rojalist i politiken, anglokatolik när det gäller religionen och klassicist inom litteraturen......

Några av mina favoritrader ur Dry Salvages, en av "stämmorna" i Four Qurtets:

...That the future is a faded song, a Royal Rose or a lavender
spray
Of wistful regret for those who are not here to regret
Pressed between the yellow leafes of a book that has never been
opened."

Eller i Th Warburtons tolkning till svenska:

....att framtiden är en förbleknad visa, en minnesros, en lavendel-
kvist
lagd mellan gula blad i en aldrig öppnad bok
i längtansfull saknad efter dem som ännu inte är här för att sakna"

Ett alternativ till "förbleknad" som tolkning av "faded" ovan skulle kunna vara en "avklingad" visa eller något liknande. Poängen är ju att visan är sjungen och att dess toner inte längre kan höras.

I kvartetterna ägnar sig Mr Eliot mycket åt tidens metafysiska irrealitet; slutet föregår början och början kommer efter slutet;

Här har vi en framtid (oöppnad bok) som består av sånger som redan sjungits och klingat bort (uppslagen bok)

Eliot utnyttjar ofta paradoxens språk och jag tror att raderna ovan är den vackraste och mest berörande formuleringen av hans syn på tiden........

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.