Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 1 november 2008

Damien Hirst under luppen (2); Medicinsk vetenskap som religion

I ett tidigare inlägg har jag skrivit något om bilder av Damien Hirst som kopplar ihop tecken för föda och medicin och även antytt vad som händer vid en sådan sammankoppling.

Här fortsätter jag med ett nytt tema: bilder där Hirst kopplar ihop tecken för medicin och religion till komplexa tecken.



Korset ovan är av trä men inom dess ram bildar också rader av läkemedel, piller av olika slag ,(se exempel nedan) ett kors infällt i det av trä.
Här har vi ett exempel på ett komplext tecken, bildat genom att ett tecken för Gud, frälsning, uppståndelse, försoning, evigt liv och salighet (korset) förenats med en formellt identisk struktur uppbyggt av tecken (pillren) för den moderna läkarvetenskapen.


Och när tecknen (signifianter, uttryck) från så olika domäner förs samman till en helhet, så uppstår även interaktioner mellan tecknens innebörder (på signified-, uttrycksnivån). Till exempel kan egenskaper från en domän överföras till en annan.

Resultatet av innebördsinteraktionerna är inte helt entydigt. Vi kan tänka oss många olika scenarion.

1) Guds helande makt reduceras helt och hållet till pillrens botande makt (ateism?)

2)Guds ande verkar genom pillren, de ingår eventuellt i Guds plan för mänskligheten.

3) En tredje tolkning är att en del av de egenskaper som förknippats med Gud förs över på pillren och det medicinskt-naturvetenskapliga systemet som helhet.

Här har vi ett annat verk, en skulptur utförd i marmor. Dess poäng ligger inte i förening av olika fysiska delar till ett, utan i samspelet mellan skulptur och ord. Som synes har den formen av en tablett och på den har man karvat in Paracetamol, en av våra vanligaste smärtstillande substanser.

Dess titel är och dock The Eucharist, Nattvarden, vilket för tankarna i helt andra banor. Enligt kristen teologi är nattvardsfirandet ett sätt att komma nära Gud. Därmed ligger det också nära till hands att associera pillerskulpturen ovan med den oblat som äts vid denna rit och som betraktas som "kristi kropp".

Här har vi alltså fysiska/verbala tecken från två olika domäner som förenats till ett sammanhang och vi får även här motsvarande interaktioner på innebördsnivån.

I linje med korsexemplet ovan kan vi också här se helheten som ett uttryck för att läkarvetenskapen, och i förlängningen kanske vår tekniskt-naturvetenskapliga kultur i dess helhet, på viktiga områden tagit över religionens roll. Människans möte med den livgivande och helande guden har ersatts med ett möte med det medicinska systemets effektivitet.

Läkarvetenskapen ska lindra och helst eliminera allt lidande och om möjligt ska liv alltid räddas, och döden uppskjutas så länge som möjligt. Extrapolerar vi det medicinska systemets intentioner ut i det obegränsade, så ser vi att det ska erbjuda oss just det som religionen sett som sitt särskilda område.

Damien Hirst har många olika modeller för att utföra den här sammankopplingen av religion och vetenskap. Till exempel får var och en av Jesu lärjungar sig tilldelat ett särskilt piller.

I exemplet ovan är titeln på pillret Saint Peter, alltså aposteln Petrus, den klippa som skulle bära upp den kristna församlingen. Judas Iskariot, förrädaren, kopplas samman med ett annat piller:
Den kemiska substans, Tiazac, som Judas Iskatiot förknippas med, verkar inte vara av någon ondskefull karaktär: det är ett muskelavslappnande medel som bland annat används mot högt blodtryck, angina (bröstsmärtor) och vissa hjärtarytmier.

I en serie bilder blir Hirst mycket explicit när det gäller kopplingen mellan religion och medicin. Bildserien heter helt enkelt "The new religion" och ovan ser vi en version där ett otal preparat får representera den nya tron.

I serien förknippas Kristi lidandes historia och andra bibliska händelser med läkemedel och andra kemiska substanser. Här följer några exempel:

Finns den här religionen? Vad blir de sociala och kulturella följderna om det tekniskt-naturvetenskapliga systemet ges status av totalomfattande livsåskådning?

Och vad tror Damien Hirst själv egentligen på.....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.