Konsthögskolan Valand
Avgångsutställning
Göteborgs konsthall
Här återvänder vi till Jim Thorells bildvärld. Jag citerade i ett tidigare inlägg konstnärens egen skrivning om att hans figurer ofta bär på en "oro inför sin egen äcklighet men också en ömhet." (fetstil min).
Det intrycket står sig vid ett fortsatt närgånget studium av hans bilder. Vidare skriver han (fetstil min): "Min figurvärld är befolkad av ofrivilliga hedonister som saknar självinsikt. Politiskt..
...korrekta pedofiler, flöddrade älskare och andra förlorare på en lång väg till helvetet.
...De är sensuella stora barn som håller skräcken på avstånd."
Jim Thorell ställer också ut en skulpturgrupp med titeln Big Hippie Tippie II ...
.....med mycket grovt utskurna ansiktsdrag. På väggen intill finns också en sorts....
....guldport, eller vad vi nu ska kalla det och i dess mitt möter oss dragen av ....
.....varelse vars natur är mycket svårbestämbar....
....och sedan har vi återigen frågan om vad segelbåten ovan egentligen har här att göra, har det något med glädje att göra, eller är det ett visuellt minne från bildlektionerna i skolan...
På sätt och vis finns det likheter mellan Jim Thorells och Johannes Branders bildvärldar. Hos bägge finns det naivistiska, råa och opolerade och skenet av primitiv barnkonst.
Samtidigt är det även så att bägge konstnärerna uppnår ett konstnärligt uttryck inom ramen för de formella begränsningar (kanske egentligen en sorts gränslöshet?) de valt.....
Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, bild, foto, skulptur, måleri, konceptkonst, readymades, estetik, konstteori, filosofi, lyrik, poesi, Valand, modernism, postmodernism
http://intressant.se/intressant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar