Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

torsdag 22 juli 2010

Andy Warhol möter Edvard Munch (1); Skriket...

Warhol After Munch
Louisiana museum of modern art
4 juni-12 september 2010

År 1984 gjorde Andy Warhol en rad bilder med konstverk av Edvard Munch som utgångspunkt. Han tog motiven och gjorde sina egna versioner av dem. Nu visar man på Louisiana en utställning där man låter Munch och Warhol mötas.

Skriket är väl ett av Munchs mest kända motiv. Han har utvecklat det både som litografi (ovan) och som oljemålning (nedan). Det är litografiska bilder som nu visas som jämförelseobjekt för Warhols förvandlingsnummer.


Nedan ser vi en av Warhols variationer i silk-screentryck av Munchs tema. De formella likheterna är förstås påfallande. Men när det gäller det .....

......koloristiska upplever jag Munch som mer kraftfullt expressionistisk än Warhol. Och det är väl inget att förundras över. De bägge konstnärerna utnyttjar färgen som gestaltningsmedel på olika sätt.

Munch drabbar mig alltså mest. Warhols ångestvision känns jämförelsevis något avslagen, som en blek avglans av det känslomässiga uttryck Munch laddar sina bilder med.

Nu har jag i första hand jämfört Munchs oljemålning med Warhols silk-screenversion. Men även Munchs litografiska behandling av sitt tema syns mig mer berörande än Warhols bild......

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.