British art now
Saatchi gallery
London
Steve Bishops ställer också ut skulpturen nedan. Även den har readymade-karaktär.
Titeln är Christian Dior J´Adore (Mountaine Goat). Själva geten är uppstoppad och materialet i övrigt är betong (den flaskliknande formen) och krita.
Det är två former som samverkar här: geten och flaskan, varvid den senare formen tydligen ska tolkas som en parfymflaska. Och de glider i och ur varandra i någon sorts sammansmältande förvandlande process.
Ja, ett av hornen sticker ju faktiskt fram ur flaskans lock, så visst har vi en märklig metamorfos att beskåda .....
Det här kan ju uppfattas på lite olika sätt: vi kan se sammansmältningen mellan två olika sorters objekt som en antydan om att allt är möjligt; objekten är inte fixerade till sin natur, utan kan förändras och övergå i nya gestalter och sammanhang.
Konstnären själv säger att det finns någon sorts renhet ("purity") i verket men han upplever också spänningar inom det:
När vi ser pälsen inbäddad i betong tycker han att resultatet framstår som "quite jarring"; på svenska ungefärligen: skärande, disharmoniskt....
Ja, kanske det. Eller kanske inte. Inget här i världen är entydigt och motsatserna låter sig ofta förenas...
Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, skulptur, reaydmades, found objects, upphittade föremål, estetik, konceptkonst, Newspeak, British art now, Saatchi gallery, London, modernism, postmodernism
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar