Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

söndag 14 november 2010

Marianne Lindberg de Geer (4); Barn & Blick....

Marianne Lindberg de Geer
Full spead ahead
Konsthallen, Bohusläns museum.

Full spead ahead innehåller bland annat ett antal stora målningar där motiven är konstnärens nära och kära; man och barn.
Det är nog blickarna som fångar mig mest. ...

Och jag då? Ja, det är titeln på den här föga insmickrande barnskildringen.
Och den lille ställer sin fråga samtidigt som blicken borrar sig in i betraktaren.

Som vore jag den som skulle svara på barnets fråga om hur det ska gå för honom/henne....

(Och jag då? ; den frågan kan vi väl alla ställa angående våra liv. Barnet blir en bild även av den vuxnes utsatthet. Naturligtvis....(needless to say....) )


För en tid sedan höll konstkritikern Jessica Kempe en föreläsning om Marianne Lindberg de Geers konst i Bohusläns museums hörsal.

Hon anser att en av huvudpoängerna med de här målningarna att barnen träder fram som självständiga subjekt. De möter oss som unika individer på sina egna villkor på ett sätt som inte är så vanligt....

Hon exemplifierade motsatsen med målningen ”Ateljéinteriör” (1916) av Sigrid Hjertén (ovan).

Och det är klart att
pojken till höger på bilden här inte framträder "på sina egna villkor". Frågan är bara om det om det överhuvud taget finns någon som framträder "på sina egna villkor" inom denna målnings ramar...

I vilket fall som helst så finns det fog för Jessica Kempes bedömning. Och det är väl i hög grad just i ögonen och blicken hemligheten finns....

Tänk på mig då 1991; (Ja, här möter vi någon...)

Som ovan, inzoomad.... (ögonen och det förundrat vaksamma ansiktsuttrycket, dock, verkar det som, inte en vaksamhet som bottnar i fruktan..kanske snarare nyfikenhet än vaksamhet...)

Tänk på mig då 1991 (....det finns en stor ömsinthet i den här bilden....)..

Att börja och att sluta 1991 (bra fråga....)

Konstnärens make, Carl-Johan de Geer, har skrivit några rader kring de här målningarna.
Han menar att de inte först och främst är porträtt av individer utan mer bilder av människor i allmänhet.

Och det handlar om "människor som med frågande ögon undrar över tillvaron."

" Vem är jag? Varför lever jag?" (fetstil min).

Eller med en av verktitlarna:

Och jag då?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.