Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

torsdag 18 november 2010

Yvonne Swahns värld (1); Av okänt ursprung kommet...

Yvonne Swahn
Konsthallen, Vänersborg
Utställning fram till 12 december

Varför yra om Mark Rothko när vi har Yvonne Swahn? Det var en av mina första spontana (ja faktiskt!) reaktioner när hon ställde ut i Trollhättan för en del år sedan.

Jag skrev då om utställningen i Bohusläningen, och utvecklade väl då en genre som man, med viss rätt, gör narr av: pseudorecensioner som blir mer eller mindre (oftast mindre) väl förtäckta försök att skapa egna verbala konstverk.....

Det är kanske lite egendomligt: trots att kärnan i Yvonne Swahns konst ligger så långt bortom det verbala, så lockar den ändå till formuleringsförsök.....

Hon arbetar visserligen ganska genomtänkt med titlar, men jag tror i och för sig att hennes målningar alldeles utmärkt väl kan "tala" för sig själva.......

Men trots det:

Målningen ovan har titeln: Ur ljus och mörker och till detta fogade jag nära nog automatiskt följande rader i min anteckningsbok (jag återger dem ordagrant utan redigeringsförsök):

"Ur ljus och mörker...något annat än vare sig ljus eller mörker träder fram ur ljus och mörker.....kanske en sammanfattning av konstens väsen och egenart.....och att ljuset inte träder fram ur mörkret, och att mörkret inte träder fram ur ljuset....det hade blivit banalt....."

Punkt slut.....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.