Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 20 februari 2010

Jan Jarlows magiska värld....

Jan Jarlow
Bohusgalleriet
Uddevalla'

Det är en sällsam känsla att träda in i galleriet. Det har mörklagts och belysningen i lokalen kommer från små strålkastare. Detta grepp lyfter fram konstverken på ett särskilt sätt.

Ur sina inre världar av skikt efter skikt av färg skimrar de med ett hemlighetsfullt ljus, som verkar vara ett ljus av en annan art än det vi vanligen kommer i kontakt med.
Det finns en förbluffande tidlös skönhet över hela utställningen.

Jag lägger här ut bilder på några av målningarna. Tyvärr har det blivit lite reflexer från strålkastarna här och var, men jag har inte kunnat få det bättre än så här.

Glömskan.

Urhav. Ja, titeln är välfunnen, det här skulle kunna vara det amorfa tillstånd ur vilket världar av ting träder fram.....

Vallmo. Här finns ett lite moment av landskapsskildring, men det är inte sådana associationer som blir verkets huvudpoäng.

Barnet.
Ett av de äldre verken och det enda som har en tydligt figurativ karaktär. Den här gestalten tycks mig passa in i sammanhanget på ett, paradoxalt nog, både påtagligt och undanglidande sätt.

Det är nästan som om stämningen eller innehållet i de övriga verken här har tagit mänsklig gestalt.....

Barnet, detalj.

Barnet. Detalj.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.