Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

onsdag 1 december 2010

Newspeak (British art now) (1); Häst, readymade....etc..

Newspeak
British art now
Saatchi gallery
London

På den här utställningen visas verk av ett stort antal brittiska konstnärer. Man ställer ut målningar, skulpturer, installationer och fotografiska verk.
Utställningen består av två delar och den som nu är aktuell är nummer två.

Jag halkade in på den utan några förberedelser och har ganska osmälta och fragmentariska intryck från den.

Något som förvånade mig var att det var fritt fram att fotografera, så jag har i alla fall en del bilder att visa.

It´s hard to make a stand är titeln på den här skulpturen och den är utförd av Steve Bishop.
Hästen uppges vara gjord av "foam" ("skumplast" låter väl som en ganska rimlig översättning) och den ljuvt skira blå täckelsen är helt enkelt skyddsomslaget den levererades i.
Pälskappan som hängts över skulpturens främre del är formad till ett hundhuvud med nos och öron mm.

Det är alltså readymadekonst det är frågan om. Men det gäller här inte bara att hitta saker att ställa ut, det gäller också att se de möjligheter som kombinationer av det man hittat erbjuder.

Så här säger Steve Bishop i en katalog text:

"I was getting more into using found things and there´s less of my hand in the making."

"I´m interested in this process of readymade assemblage because it´s more powerful to let something operate by itself."

Kanske ligger det någon sorts paradoxal frihet i att underordna sig de begränsningar de upphittade förmålen sätter för skapandet.
Kanske de förhållandevis enkla handgrepp som behövs ger fantasin möjligheter till avspänt, lekfullt skapande.....

Tanken att det här kan ses som en sorts visuell haikudikt slår mig......

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.