Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

fredag 3 december 2010

Yvonne Swahns värld (2); Finns det "metakänslor" ?.....

Yvonne Swahn
Konsthallen, Vänersborg
Utställning till den 12 december

Jag var i London över förra helgen och en natt låg jag och tänkte på den här målningen innan jag somnade. Jag hade ett ganska tydligt visuellt minne av den.
Det var särskilt de små sprakfålarna till svarta streck som jag inte kunde släppa.

Jag tänkte också på vilken titel den här målningen kunde tänkas ha. Hade jag gjort tillräckligt noggranna anteckningar i verkförteckningen för att få fram titeln?

Om inte fick jag väl hitta på en själv.....

Det som föll mig in som tänkbar titel var "Kommunikation", eftersom jag tydligt upplever att det är just det som pågår i den här målningens interna värld.

Radiovågor som sprakar och skjuter fram som de elektromagnetiska vågrörelser de är?

Nej, inte bara det. Elektromagnetiska fenomen har ju ingen inneboende mening, men det verkar de här signalerna faktiskt ha....

Väl hemkommen till Uddevalla igen tittade jag i verkförteckningen och jovisst, det stod mycket prydligt antecknat att målningen med "de små svarta strecken" bar titeln "Samspel".

Och det var väl inte så tokigt gissat. "Kommunikation" och "Samspel" är måhända inte meningsidentiska, men ändå...

Nu ska jag göra samma trick som jag gjorde i ett tidigare inlägg om Yvonne Swahns målningar.

Jag dumpar ut
mina oredigerade anteckningar i internetvärlden....

Efter mitt besök på konsthallen drog jag iväg till ett konditori för att stärka mig med te och kanelbulle.

Och samtidigt klottrade jag ner några reflexioner i den lilla skrift om utställningen som jag köpt.

Utgångspunkten var den starka sensibilitet som utmärker Yvonne Swahns konstnärskap:

"Inte expressionist? Uttrycker den något bortom känslorna, något mer fundamentalt?
Ändå går det inte att ta fel på den extrema känslighet som ligger bakom nästan allt hon gör.

Ja, det blir paradoxalt att tala om Yvonne Swahns konst och just däri ligger väl hennes styrka.
Här finns mycket känslor som uttrycks, men inga känslor vi har namn för...."


Det känns frestande att ändra lite i den citerade texten ovan, men nej, tanken var att släppa ut det mer eller mindre automatiskt skrivna i fri flykt genom rymden...

(Vad vill jag ändra?
Tja, något som slår mig i just detta ögonblick är uttrycket:"inga känslor vi har namn för"; de fick ju ändå namn som "Kommunikation" och "Samspel"....

Men att fästa sig vid sådana motsägelser är kanske inte så viktigt...

....de här namnen kan ju till exempel vara helt felaktiga. Och då har vi inga namn för de känslor eller kanske snarare "metakänslor" det är frågan om här.....)

((Borde jag stryka ordet "metakänslor" ovan? Jag vet ju inte vad en metakänsla är. Ordet föll mig bara in. Förmodligen har jag hittat på ett helt nytt ord.....

Men det finns ju så mycket annat som är "meta" i förhållande till något. Kanske någon annan vet vad ordet betyder.......))

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.