Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

onsdag 16 april 2008

Ingen vet vad något är och allting kan vara något annat

Ardy Strüwer
50 års jubileumsutställning
Konstfrämjandet, Uddevalla
Varar till den 30 april

Det gnistrar och skimrar, lyser, blommar, prunkar, förvandlas och förvrängs i den här bildvärlden. Vissa teman återkommer ofta, till exempel fjärilar, fåglar, kvinnokroppar, frukter, grönsaker. Återkommande är också att inget egentligen är vad det ser ut att vara. Allt får nya innebörder genom sina relationer till något annat i bilden.



Den här bilden heter Förälskad drömmande citron och nog ligger det något trösterikt i tanken på att det faktiskt kan finns förälskade citroner i drömmerier försjunkna . Och 0m citroner kan drömma, vad allt kan då inte vi?


Underbara magic cloud är titeln på bilden ovan och kanske ser vi också här exempel på en naturbesjälning som öppnar upp det mänskligas okända bråddjup?



Dreaming pepperoni heart Ingen vet riktigt vad något är, för allt kan plötsligt förvandlas till något annat eller kombineras ihop med något det normalt inte har några förbindelser med.





Röd längtan efter grönt heter den här målningen. Vi har redan ovan sett exempel på ett motivkomplex som är mycket typiskt för Strüwers bildvärld. Det är en förening i ett organiskt sammanahang av dubbelögon, ett hårsvall som påminner om påfågelns stjärt, en utslungad reptiltunga, fjärilar, kvinnobröst och andra feminina drag.

Det här komplexet återkommer på bild efter bild och det finns skäl att begrunda desss eventuella betydelse, utöver det rent estetiska och dekorativa sammanhanget.

Så här (ovan )ser mystiken ut i närbild. Vad betyder den för just dig , tro?

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.