Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

söndag 25 maj 2008

Valand 2008 Citatsurr

Utställningskataglogen long story short från Valandstudenternas avgångsutställning innehåller en hel del som jag gärna vidarebefordrar i citatform ut i internetrymdens vidder.

"
Tror du att konsten kan förändra världen?
-Om jag inte tror på mitt arbete kan jag inte genomföra det. Konst får människor att tänka och ifrågasätta, vilket är en början till förändring."
Alciray Kiryaman

"
Som bildkonstnär uttrycker jag mig i bilder och mina arbeten får tala sitt eget språk. Jag beskriver inte mina arbeten med ord.
Varje material har sitt uttryckssätt, de går att kombinera, men inte att översätta."
Anna Jans

"I mitt arbete utgår jag ifrån att all given logik är relativ, och att rationalitet inte är den måttstock som allt ska mätas mot. Det kan till och med vara farligt."
"Det finns en hel värld av sammankopplingar som helt enkelt inte kan uppfattas av sinnena."
Gabo Camnitzer

Det känns som om jag har levt i hundra år. I Kurdistan existerade tiden inte med den exakthet som den gör i Sverige. Ingen vet exakt när jag är född."
"I den kurdiska kulturen, som jag kommer ifrån, är historieskildringen till stor del muntlig. Detta är en erfarenhet som finns i mig och som relevant i mitt sitt att göra konst."
goran hassanpour

"För mig är tecknandet något som pendlar mellan det ogripbara och det självklara."
"När jag arbetar är jag inte medveten om vad jag gör."
Jeff Olsson

"
Jag ville lära mig förstå med handen."
"Jag har några följeslagare. Lin, pingis och kartor. Jag fortsätter att samla på mig material och erfarenheter kring dessa.
christin wahlström

"
Ja, jag tror på en gud. Jag ser mig själv idag som kristen."
"Döden känns inte som en död, snarare som en dörr och ibland även som en längtan."
"Själv försöker jag dö bort från idén om att vara objektiv, då jag inte ens tror att Gud är objektiv, utan ett subjekt."
Carl Johan Engberg

"Som konstnär antar jag en värdeneutral relation mellan tingen i mitt betraktande. Jag försöker konstatera det jag ser istället för att värdesätta, moralisera, eller anta ett etiskt förhållningssätt. "Jag lägger lika stor vikt vid idéerna bakom som vid material och gestaltande. Aspekterna går hand i hand."
Beatrice Ehrström

"Ett mönster blir intressant om det tillkommit av slumpen, inte från en geometrisk plan."
"Det arkitektoniska i mina arbeten står för en känsla av att något, större än jag, kontrollerar mig."
Maria Qvarfordt Brising

"Konst kan ge insikter, uppenbarelser, men det är människor som förändrar världen.........min uppfattning är att konst idag handlar om att dekonstruera världsbilder, göra avslöjanden."
Meira Ahmemulic

"I mitt arbete letar jag efter en verklighet som inte finns. Jag söker inte det dokumentära."
"Jag skapar min egen verklighet och historia."
Sofi Lardner Häggström

Tillfälligheternas verklighet är att bli medveten om det där andra, det där som försiggår bakom ryggen när man tro att man till exempel gör konst, men som i själva verket är en upprepning av något som har gjorts tidigare.
Thomas Dahl

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.