Margareta Persson
Konsthallen
Bohusläns museum, Uddevalla
Margareta Persson verkar inom en vid det här laget ganska "klassisk" stil inom det modernistiska måleriet. Hon reducerar sina bilder till kombinationer eller sammansmältningar av enkla geometriska former som rektanglar och kvadrater. Det är räta linjer och räta vinklar som gäller i denna formellt strama bildvärld.
Samtidigt arbetar hon noggrant för att varje yta ska få exakt rätt kulör och valör i förhållande till helheten. "Färgackord" är nästan mer än en metafor i det här fallet. Och det verkar som om den formella förenklingen låter färgerna själva komma till sin rätt på ett särskilt sätt.
Och det blir, speciellt vid vissa tidpunkter på dagen, ett underbart ljus som skiner fram ur allt det gröna....
De enkla rektangulära komponenterna kombineras ihop till sammanklingande men ändå inte statiska helheter. Stabiliteten i de här kompositionerna är inte fullständig. Varje klang gömmer en liten ansats till en glidning mot en annan.
Kanske är just sådana ansatser en visuell version av att bryta en tystnad ("breaking the silence")?
På golvet i rummet med de här målningarna har Margareta Persson låtit sina former ta steget ut i det 3-dimensionella rummet i form av kuber som arrangerats tillsammans på en vit platta:
Men jag tror att konstnären kan bli som en sorts prisma, som tar in intryck och omvandlar dem till strukturer (associera gärna till spektra), som kan ha fått drag av det sedda utan att vi kan identifiera några konventionella likhetsrelationer..
Jag tror att även triptyken nedan, Monokromer I-III, kan ses som en en vissserligen mycket abstrakt, men dock landskapsskildring:
Till sist tar jag upp en målning som har fått en speciell och central betydelse för mig i just detta utställningssammanhang.
Och låter man sådana subversiva element få fritt spelrum i i en bildvärld som denna, så vet man nog aldrig vart det bär hän. Kanske blir resultatet till slut något i stil med målningen nedan:
Fast denna målning har inte Margareta Persson gjort. Den är av Gerard Richters hand (Untitled 1987).Och här kan vi välja mellan att stanna där vi är eller bege oss ut på vandring. Vi kan vända om och börja den konstnärliga reduktionens och geometriska formaliseringens väg igen. Kanske hamnar vi då åter hos Margareta Persson:
.....eller hos Mondrian eller...
....kanske någon annanstans i en helt annan bildvärld som inte upptäckts än...Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, bild, bilder, estetik, måleri, modernism, postmodernism, Uddevalla, Bohusläns museum, Margareta Persson
http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar