Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

måndag 2 februari 2009

Dalslands konstmuseum i centrum..(London perifert)

Här ska jag helt enkelt dela med mig av en del av intryck och hågkomster från Dalslands konstmuseum i somras. Jag visar något av det som ställts ut inomhus och även en del av det som fanns att se utomhus kring museet. Vi gör en liten blixtvisit i London också.


Vid den här tiden ställde två konstnärer, Stig Nelson och Annika Svensson,ut på museet.

Den stora skulpturen på affischen, Nike, ser ut så här vid närkontakt och....

........det visar sig att hon inte har några anletsdrag, bara en skrovlig hud av guld......

Här är några andra av de verk hand ställde ut:




Annika Svensson ställde bland annat ut en av de vackra kakelugnar hon tillverkar:

Hon visade även mer renodlat estetiska verk:



Ljus och skugga på museets trävägg.

På andra sidan byggnaden mötte jag den här fågelskulpturen av Miklos Fözö; vi går lite.....

....närmare för att se vilket uttryck den bär på och.....

.....här är en närstudie av dess huvud. Jag tror att skulpturen hängt uppe bland träden för många år sedan....

Vänder vi blicken ner mot sjön skymtar vi den stora träskulptur som Lars Vilks och hans medhjälpare har byggt.

Men på vägen dit dröjer vi vid några fågelhuvuden i sten, även de skapade av Miklos Fözö:



Bland träden och buskarna ner mot sjön ser vi också Ägget, skapat av Carolina Falkholtz:


Tygstycken fästade vid trädstammarna, rester efter någon installation jag inte riktigt kommer ihåg hur den såg ut....

Jag har sett flera statyetter som den här mitt bland allt det sommargröna....(när jag skriver det här är det gråkall vinter)...

Så går vi ner till sjön och tittar lite närmare på den stora skulpturen, ett konstverk som passar riktigt bra in i miljön, faktiskt:



När jag nu i efterhand ser de här bilderna associerar jag till en skulptur belägen på Trafalgar square i London. Även om det skiljer mycket när det gäller material och färger, så finns det vissa formella likheter mellan de bägge konstverken, tycks det mig....



Tillbaks till Dalslands konstmuseum. Här är en av de fågelskulpturer i metall som Jan-Erik Forsberg gjort:

Så slutar den här lilla konstvandringen med Halvmåne, skapad av Bruce Willich:


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,
http://intressant.se/intressant

1 kommentar:

Ingemar Edfalk sa...

Hej. Jag tittar på och läser din blogg ibland, med mycket behållning. Jag är fotograf och konstnär och tänkte att du kanske skulle vara intresserad av att titta in på min ganska nystartade och kanske inte helt gravallvarliga bilderblogg. Adress:http://bildburen.blogspot.com/
Om du gillar det så sprid gärna adressen. Jag sprider din.

mvh
Ingemar Edfalk

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.