Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

torsdag 2 oktober 2008

Natur och kultur; Yvonne Karlsson på Bohusgalleriet

Yvonne Karlsson
Bohusgalleriet, Uddevalla

Yvonne Karlsson uppehåller sig i gränslandet mellan en ganska abstrakt naturskildring och den konkreta icke-föreställande konst vi ibland också kallar abstrakt. Här finns både biomorfa strukturer, ornamentala former och elementära tidlösa tecken och symboler.



Strå är titeln på målningen ovan och visst ser vi strån eller is och vintervass om vi så vill, men verket fungerar utmärkt även utan naturassociationer.


Det finns en mängd små bildenheter som, om jag förstått saken rätt, ska ses som ett helhetsverk, med titeln Vägen. Här befinner vi oss inte bara nära natur, tecken, ornament och eststik; jag känner ett drag av saga och myt också.
Mängen delbilder är så stor att jag bara kan presentera helheten i form av representativa fragment. Ovan ser vi ett exempel, i korsformen nedan ännu ett.

Yvonne Karlsson ställer också ut några stora, mycket stiliserade och förenklade skildringar av djur och växtlighet, där motiven framträder med starkt kontrasterande svärta mot bakgrunden.


Djur från Madrid I, heter bilden ovan och vi ser ett djur, och kan kanske inte låta bli att göra det. Men det skulle inte behövt tas bort så värst många av de fåtaliga detaljerna för att utplåna det föreställande draget.
Vi kan som tankeexperiment gå ytterligare något steg på abstraktionens väg och se vad som händer. När ser vi inte längre ett djur? Och hur stor del av det intresse bilden väcker kommer från djurassociationerna?

Rummet. Ovan ser vi en målning i lite samma stil men som för tankarna till träd och växter snarare än djur. Men vi kan också uppskatta de mjuka balanserade grundformernas spel som ett egenvärde i sig självt.


Mitt i Bohusgalleriet ligger (ovan) ett stort golvbundet bildverk med titeln Vintergatan (på grund av elakartade speglingar i inglasningen kan jag bara ta med några detaljer) Vi ser stjärnor, mjuka, böljande bandformer, enkla geometriska figurer (kvadrater..), symboler (kors...)
Det är en konstärlig vintergata som förenar högt och lågt, nära och fjärran, himmel och jord. Vintergatan som ett allomfattande kosmos.....


Till sist presenterarar jag ännu en kategori bilder som har alla har titeln Vinterlandskap.


Här är mycket vitt som dominant och motiven framträder mest som undanglidande aningar ur den vita färgrymden....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.