Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

söndag 26 oktober 2008

Under ytan i konsten (3); Annika Ström och referensen till ingen..

Allt går så fort
Annika Ström
Konsthallen,Uddevalla

Det här är en bild som inte kom med i mitt första inlägg om Annika Ströms utställning. Den blev av någon anledning inte ens tagen.

Men i minnet tog jag med mig jag att texten var "Detta verk refererar till inget" istället för "Detta verk refererar till ingen"som det ju faktiskt står.

Jag hade till och med ett felaktigt minne av den förklaring jag hört i den portabla utställningsguide med hörlurar jag lånat.

Sedan läste jag i boken Annika Ström live!om bakgrunden till verket. Några av hennes vänner hade gett henne rådet att referera till någon eller några andra konstnärer ("refer to other artists") i till exempel ett pressmeddelande. Då skulle det skrivas mer om henne och fler skulle köpa hennes verk.

Hon gjorde också ett verk som faktiskt refererar till någon, nämligen den amerikanske konceptkonstnären Joseph Kosuth, men med namnet felstavat som Joseph Kosutt.

Så har vi också verket ovan. Och jag har uppfattat min vrångbild av det som intressantare än det faktiska verket. Varför?

Jo, därför att min minnesversion verkar karaktärisera Annika Ströms konst på ett speciellt sätt: nämligen så att den i högsta grad handlar om något, men att den inte gör det genom att referera till detta något.

Eller lite mer snävt men också åskådligare uttryckt: hennes verk handlar om något, men inte genom att peka ut det de handlar om. Och detta kan, menar jag, antyda något viktigt om hur Annika Ströms konst faktiskt fungerar. Jag kan ana det, kanske känna det lite diffust i huvud eller mage, när jag ser hennes videoverk.

Ur denna synpunkt blev min egen minnesblunder, icke-referensen till något, (Det här verket refererar till inget) mer pregnant, med ett både öppnare och tätare betydelserum, än icke-referensen till någon, (Det här verket refererar till ingen).

Och det går även att gestalta min reaktion på verket ovan genom ett eget litet textverk (både jag och läsaren får ha överseende med den skrikiga koloristiska okänsligheten):

DETTA VERK REFERERAR TILL SKILLNADEN MELLAN
VERKEN "DETTA VERK REFERERAR TILL INGEN"
OCH "DETTA VERK REFERERAR TILL INGET"

Tidigare inlägg om Annika Ström är:

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/10/under-ytan-i-konsten-annika-strm-p.html

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/10/under-ytan-i-konsten-2annika-strm.html


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,



http://intressant.se/intressant




Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.