Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

måndag 9 mars 2009

Linda Mörner Fröjd; Geometri och andra livstecken

Linda Mörner Fröjd
Målningar
Konstfrämjandet, Uddevalla

Grundstommen i Linda Mörner Fröjds konst är sammanhållna färgfält i form av enkla geometriska former som kvadrater och rektanglar. Dessa komponenter kan kombineras ihop på olika sätt för nå både spänning och balans i uttrycket.

Något synbarligen föreställande i dessa grundformer är det svårt att identifiera.
Men i denna formellt stränga värld dyker det ständigt upp figurer, till exempel hästar eller hundar, som ofta bara antyds med konturer.


Deras kroppsliga innanmäte är ofta identiskt med omgivningens färgkaraktär.
Det kan ibland verka som om de här gestalterna befinner sig i någon sorts gränstillstånd mellan existens och icke-existens, kanske på väg från den ena dimensionen till den andra, men ännu inte definitivt rotad i någon av dem.

Här är några ytterligare exempel på Linda Mörner Fröjds konstnärliga arbetssätt, med speciell inriktning på förhållandet mellan "bakgrund" ("bakgrunden" är förstås mer än bara bakgrund) och figurteckning:



Ibland blir figurskildringen mer
substantiell (nedan): hästarnas kroppar har som helhet fått en egen, från omgivningen avvikande, färg. Men skildringen är fortfarande mer antydande och abstrakt än detaljfokuserat konkret..


När jag träffade Linda Mörner Fröjd på vernissaget på Konstfrämjandet erinrade vi oss båda en text jag skrivit om hennes målningar i Bohusläningen för några år sedan. Då ställde hon ut på Bohusgalleriet.

Jag undrade då vad som skulle hända om hon helt enkelt tog bort de antydda djurformerna för att istället låta färgfälten stå för hela uttrycket. Nu fick jag veta att hon under en period faktiskt målat just så, men att hon efter ett tag tyckt att det borde komma in lite mer konkret innehåll i bilderna.

Det var då de antydda hästarna och hundarna fick insteg i hennes bildvärld.
Hur hennes måleri kommer att utvecklas i framtiden kan jag inte påminna mig att hon sa något bestämt om.

Till sist ska vi titta på en av de största målningarna hon ställer ut (jag har missat titeln) och några successiva infokuseringar för att se vad som händer om man går i närkontakt med delar av verkets helhet:



Den "vita" kvadraten på "gul" botten klarar sig väl själv den också........


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.