Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

tisdag 6 april 2010

Torvpärlan; whisky som konstform....

Isle of Islay
Inre Hebriderna
Skottland

Förra året besökte jag och min käre son Johan den här underbara lilla ön och i år blev vi sju personer som ställde upp. Man åker bilfärja från fastlandet för att komma hit.

Whiskydestillerierna, som verkligen står för dofternas och smakernas poesi, är en av de stora attraktionerna, men hela ön är verkligen en pärla.
Och här finns enorma mängder torv, som eldas för att göra whiskyn "rökig." Eller för att skruva upp fenolhalten, om man vill uttrycka det mer kemiskt och prosaiskt....

Vy från öns norra del mot grannön Jura.

Får finns det lite överallt.....

Destillationspannor, kanske från Lagavulin på Islays sydkust. Torvröken har en avgörande roll för whiskyns sinnliga uttryckskraft...

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.