Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 17 april 2010

Konfucius vishet; Den upphöjde...

Jag har drällt på ett antikvariskt exemplar av Samtal med Konfucius , ett verk som skrevs någon någon gång under århundradet före kristi födelse.
Jag finner förstås en del tidsbundet, men också en hel med en allmänmänsklig relevans som talar till oss som lever idag.
Den här stycket tycker jag är ganska härligt:

"Den upphöjde har nio ting att göra till föremål för tankfull begrundan.
Vad angår ögonens bruk är han angelägen att se klart.
Vad angår öronens bruk är han angelägen att höra upp tydligt.
Vad angår uttrycket i hans ansikte är han angelägen att det är välvilligt.
Vad angår hans yttre uppträdande är han angelägen att det är aktningsfullt.
Vad angår hans tal är han angelägen att det är ärligt.
Vad angår hans arbete är han angelägen att det görs med vördnadsfull omsorg.
Vad angår hans tvekan är han angelägen att rådfråga andra.
När han vredgas betänker han de besvärligheter vari freden kan inveckla honom.
När han vår förvärv i sikte tänker han på rättfärdigheten.

Kloka ord, kan vi väl få tycka....

(Tolkning av Alf Henriksson och Hwang Tsu-Yü, Norstedts förlag)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.