Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

torsdag 15 april 2010

Torvpärlan & Keltisk andlighet

Under årets påsktripp till Isle of Islay, den förtrollande lilla ön i ögruppen Inre Hebriderna på Skottlands västkust, besökte jag och några vänner och släktingar kyrkoruinen vid Kildalton på Islays sydände.

Ett av de intressanta föremålen här är ett keltiskt högkors, skapat någon gång kring år 800 e.kr. Det anses vara ett av de bästa bevarade korsen i sin art. Det finns både bibliska motiv och växtornamentik inkarvade i stenen.

Cirkeln i korsets mitt sägs representera solen, som i förkristen keltisk religiositet dyrkades som något gudomligt.
Ett av de intressanta dragen i den keltiska kristendomen är just att förkristna drag togs upp och tolkades om inom ramen för den nya tron.

Jag läser just nu en bok med titeln Keltisk andlighet, författad av Harald Olsen. Här finns textuttrag från perioden kring 800-1000 e.kr och framåt.

Att se solen börjar så här:

"Du Gud som skapade solen:
Du är min själs sol,
och jag tillber din strålglans.

Jag älskar dig,
du eviga ljus.
Låt mig få se dig
i ljuset av din härlighet."

Platsen ligger i vid Lagavulin bay och även i närheten av ett av Islays berömda whiskydestillerier, även det kallat Lagavulin. Whisky lär på gammal gäliska, som talades av de keltiska folken, betyda "livets vatten".

Bilden ovan har lagts ut på face-book och min dotter kom då med kommentaren: "Där skulle du allt vilja bo, pappa!", och det kan väl ligga något i det. Hon känner sin fars böjelser.
Men svarskommentaren var förstås ändå given: "Jag skulle allt vilja ha taket fixat först."


"Du konung av livets träd,
blommorna på grenarna är ditt folk.
De sjungande fåglarna är dina änglar
den viskande vinden är din ande."

Här har jag trasslat in mig i en taggig törnbuske som sträcker ut sina grenar genom en mycket gammal fönsteröppning. (Jag vill ha glasmosaikfönster insatta också innan jag flyttar in, förresten).

I en annan keltkristen dikt återfinns strofen:

"Ditt skaparverk
är en miljon fantastiska mirakler,
sköna att skåda.
Jag ber dig bara om ännu ett mirakel:
Gör min själ vacker."

Fotografen bakom bilderna är min son Johan, ovan med högkorset och dess solcirkel som bakgrund.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.