Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

onsdag 21 juli 2010

Pilane skultpur i natur (2): budskap från forna tider

Pilane, Tjörn
Skulptur i natur

Den indiske konstnären Jittish Kallats verk W.W.Y.B.H består, ur en synpunkt, av frasen "Will you be happy". En lite klurig fras: det är inget påstående och inte heller en fråga. Så vad är det egentligen, rent språkligt sett?

Verket ska vara uppbyggt av förhistoriska ben, om det är avgjutningar eller....

....så att säga "äkta vara" kan jag inte riktigt avgöra. Skulle gissa på avgjutning...

" Ett budskap från forna tider" är en av kommentarerna i utställningsbroschyren.
Och i så fall vill vi väl försöka lista ut vilket budskapet är. Och det är inte helt lätt. "Will you be happy" är ju som sagt inget påstående.

Kan något ha ett budskap utan att påstå något? Kanske eller förmodligen, men på vilket sätt...

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.