Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

tisdag 27 juli 2010

Andy Warhol möter Edvard Munch (3); "Diagnos"?

Warhol after Munch
Louisiana museum of modern art
4 juni-12 september 2010

Andy Warhol tog sig också an ett verk av Edvard Munch som väl i grund och botten är ett kvinnoporträtt, men som har fått namn efter den brosch kvinnan bär.
På Louisiana ställer man ut ett antal Munch-bilder med detta motiv, kanske för att anspela på Warhols tendens att seriellt multiplicera sina motiv?

Det närmaste jag har att erbjuda för att kunna visa Munchs bild i lite mera detalj, är en plansch gjord efter en litografi av konstnären (nedan). Vi ser broschen som en vit rundad yta under halsen. Karakteristiskt är också det yviga hårsvallet och kvinnans sentimentalt drömska framtoning.
Nedan ser vi en av Andy Warhols variationer över Munchs brosch-tema. Jag känner inte till någon koloristisk variant av Munchs bild, så här kan jag bara jämföra Warhols versioner med med den litografiska utgångspunkten.

Vad har då Warhol gjort av Munchs motiv den här gången? Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga.
Bilden ger ett ganska kyligt intryck. Ser vi här åter ett exempel på känslomässig förflackning, på någon sorts avemotionalisering, avsentimentalisering, avsymbolisering? Kanske.

Men Warhol har väl ändå inte helt tagit bort det sentimentala innehållet, utan kanske snarare översatt det till en annan tonart, speglat det genom ett annat temperament, nämligen det egna?

Och sådana förvandlingar är ju av intresse förstås.....

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.