Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

måndag 2 augusti 2010

Sommarsalong på Dal 2010 (2); Årstider....

Dalslands konstförenings sommarsalong
Konsthallen, Dals Långed

Marianne Johansson är en av de målare jag minns bäst från en lång rad sommarsalonger.

I år visar hon två målningar (syskon?) som närmar sig samma fenomen fast från lite olika håll....

Bilden ovan har titeln Nu börjar det grönska, och bär väl så att säga syn för sägen...

.....men ser man på samma klorofyllsprittande blomsterprakt från ett...

.....tänkt framtidsperspektiv från förlupen tid.....

...så hamnar vi i situationen ovan, titeln är Vårvinter..Kyligt, stelt, kristalliskt; världen präglas av en oförlöst stiltje....

...Men de här bägge bildvärldarna bär varandras frön respektive förfall inom sig.....

...Den blåa iskylan har ett inslag av ännu sval, men dock grönska, formerna börjar mjukna..

...och blomsterprakten har redan vissnadens signum skrivet på sin panna......

...Fast vi
ser det kanske inte än.......


Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.