Disidentifikation
Göteborgs konsthall
Utställning till 31 oktober
Wangechi Mutu är känd för att i blandteknik/collage förena fragment från mycket olika sammanhang till en helhet. Men det brukar bli helheter som bultar av inre spänningar. De bär på djupgående motsättningar.
Organiskt/ mekaniskt, mänskligt/djuriskt, artificiellt/naturligt med mera gjuts samman till hybridvarelser som vi inte riktigt vet hur vi ska kategorisera och därmed ge en identitet.
Begreppet disidentifikation (klassifikationsmångtydighet, identitetsupplösning) är på sin plats här...
Hennes bidrag till den här utställningen domineras av The Moth Collection (2010), en mängd små metallglänsande människofigurer med fjädrar och vingar på ryggen (moth = mal, nattfjäril)
Olika variationer på det här visuella temat upptar en ganska stor väggyta.
De här gestalterna kunde kanske förväntas ge någon sorts upplevelse av glädje och lust. Det ligger ju nära till hands att se vingar som tecken för frihet och fjädrar som tecken för något mjukt och välkomnande.....
....men mitt intryck från det första mötet med dessa "moths" eller moth/human-hybrider är inte riktigt sådant.
Jag får snarare en känsla av att något aggressivt främmande tar kropparna i ett järngrepp och bemäktigar sig deras vara och väsen även inifrån. Den här förvandlingsprocessen ger starka intryck av uppslitande vånda och våldsam kamp......
....och om det inte är kamp som gäller så verkar alternativet vara att duka under för och...
....anpassa sig till de krafter som tvingar ett främmande vara på en varelses ursprungliga identitet..
Vi kan även här tala om disidentifikation. The moth collection kan då ses som en visualisering av en process där en ursprunglig identitet bryts ner och kanske också förvandlas till något annat...... en ny identitet......eller hur det nu blir....
Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, skulptur, estetik, konstteori, konsthistoria, wangechi mutu, disidentifikation, Göteborgs konsthall, modernism, postmodernism
Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.
Om mig
- Carl-Gustaf Wikstrand
- Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.
Bloggarkiv
-
▼
2010
(143)
-
▼
augusti
(26)
- Disidentifikation (3); Twigsuits.....
- På jakt efter konsten; kameravandring (2)..
- På jakt efter konsten; kameravandring (1)
- Disidentifikation (2); Människa eller mal?
- Disidentifikation (1); Soundsuits....
- Ernst Billlgren 2010(4); Aldrig möts de....
- Ernst Billgren 2010 (3); Liten i världen...
- Bröderna Wright uppsöker Kitty Hawk (2); Vinden.....
- Ernst Billgren 2010 (2); Rävar & Co....
- Minimalism (readymade) (2); med tegelpannor...
- Minimalism (readymade) (1); med brädor...
- Minnen från Italien; cirkulära objekt
- Eller var det propellrar Duchamp var så förtjust i...
- Ernst Billgren 2010 (1); Flickorna tittar på konst...
- Gammalt fönster; ytor och rum.....
- Fragment ur readymade-världen (2)......
- Bröderna Wright uppsöker Kitty Hawk (1); Vi själva..
- Bob Dylan har försvunnit... .
- Sommarkonst på Dal; Några fragment.....
- TS Eliot och de unika raderna.....
- Mode som konstform; Skotska slipsar....
- Fragment ur readymade-världen....
- Wild Things 2010; Installation med björkstammar..
- Sommarsalong på Dal 2010 (4); Måleri helt enkelt?
- Sommarsalong på Dal 2010 (3); Mer förvirring.....
- Sommarsalong på Dal 2010 (2); Årstider....
-
▼
augusti
(26)
lördag 28 augusti 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar