Göteborgs konsthall
Utställning till 31 oktober
Wangechi Mutu är känd för att i blandteknik/collage förena fragment från mycket olika sammanhang till en helhet. Men det brukar bli helheter som bultar av inre spänningar. De bär på djupgående motsättningar.
Organiskt/ mekaniskt, mänskligt/djuriskt, artificiellt/naturligt med mera gjuts samman till hybridvarelser som vi inte riktigt vet hur vi ska kategorisera och därmed ge en identitet.
Begreppet disidentifikation (klassifikationsmångtydighet, identitetsupplösning) är på sin plats här...
Hennes bidrag till den här utställningen domineras av The Moth Collection (2010), en mängd små metallglänsande människofigurer med fjädrar och vingar på ryggen (moth = mal, nattfjäril)Olika variationer på det här visuella temat upptar en ganska stor väggyta.
Jag får snarare en känsla av att något aggressivt främmande tar kropparna i ett järngrepp och bemäktigar sig deras vara och väsen även inifrån.
Vi kan även här tala om disidentifikation. The moth collection kan då ses som en visualisering av en process där en ursprunglig identitet bryts ner och kanske också förvandlas till något annat...... en ny identitet......eller hur det nu blir....
Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, skulptur, estetik, konstteori, konsthistoria, wangechi mutu, disidentifikation, Göteborgs konsthall, modernism, postmodernism

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar