Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

söndag 22 augusti 2010

Ernst Billlgren 2010(4); Aldrig möts de....

Ernst Billgren 2010 (4)
(Saltarvet, Fiskebäckskil, utställningen slut)

Den här målningens titel är Löparen vilar sina trötta fötter på hotfull plats....

....Och tittar vi noggrant så ser vi i nedre högra hörnet att den trötte löparen kan vara en and, som lagt sig på rygg för att vila ut. I den "hotfulla" helheten, om den nu är så hotfull...

....kanske bara svår att förstå, får den slutkörda sjöfågeln sin motpol i en ......

.....räv som i stiger fram eller träder tillbaks i bildvärldens rumsliga verklighet....

De här två figurerna har radikalt annorlunda framtoning. Det verkar representera två olika världar, eller två olika dimensioner i samma värld.

Och aldrig mötas de två....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Titti sa...

Hej, jag har också sett den här utställningen samt bloggat om den men jag valde att inte lägga ut några bilder. Vad tyckte du om utställningen? Jag får inte riktigt någon uppfattning om det närjag läser här.

Carl-Gustaf Wikstrand sa...

Ja, jag kommer ihåg att du skrev att du inte tagit med några bilder. Själv är jag en notorisk bildtjuv på utställningar, något ohejdad faktiskt. (Det gäller att tänka på vitbalanseringen hela tiden, annars går det åt skogen..).
Jag tror att jag sällan sällan säger rent ut vad jag tycker konstverk. Hoppas det ska framgå ändå. Men det gör det kanske inte alla gånger....
Men visst tyckte jag den var spännande och smått mystisk och mycket sevärd....

Titti sa...

Tack! Det var inte min avsikt att pressa dig. Vill inte själv heller agera som någon kritiker i mina inlägg eftersom jag varken är kritiker eller vill försöka vara det. Har bara haft kontakt med några få som sett utställningen så jag blev nyfiken. Speciellt efterson jag var mycket positiv till den själv. Du gav ett bra svar.

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.