Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

tisdag 17 augusti 2010

Minimalism (readymade) (2); med tegelpannor...

Steget kan verka långt mellan Donald Judds skulptur (ovan) och det väderbitna ladugårdstaket nedan.

Konst?

Ja, det finns ju många teoretiska recept på konststatus, men en av mina favoriter utgår från principen att allt (i princip, ibland är det inte värt mödan) kan föras fram som kandidater för bedömning enligt en rad olika kriterier.

Är en penna ett vapen?
Nej, inte i vanliga fall, men om vi föresätter oss att bedöma dess eventuella funktion som vapen (att anfalla eller försvara sig med, sticka/hugga så blodvite uppstår etc), så blir den i just denna bedömningssituation ett vapen.

Är tegeltaket nedan ett konstverk?
Nej, inte i vanliga fall förstås, men det kan bli ett readymade-konstverk genom att föras fram som kandidat för bedömning med avseende på samma kriterier som gäller för "vanliga" konstverk. (Jfr fallet med pennan ovan).

Ett readymade-konstverk är alltså något som utförts eller blivit till utan konstnärliga avsikter, men som får konststatus genom att sättas in i ett konstnärligt bedömningssammanhang.

(Den här typen av konstverk kan förstås av mycket uppenbara skäl inte bedömas med avseende på konstnärlig hantverksskicklighet..... )

Tegeltaket kan, som readymade-konstverk betraktat, föras in i samma bedömningssammanhang som exempelvis Donald Judds skulptur. Det kan bli ett exempel på minimalistisk konst enligt någon...

.....definition (jfr inlägget nedan); till exempel i kraft av att det är en struktur bestående av strikt regelbundet seriella upprepningar av identiska komponenter....

De här tegeltaket uppfyller till dels förutsättningarna för vad vi menar med skulptural minimalism (readymade). Men samtidigt har de undergått förändringar genom väder och vind mm. så att...

....ytorna varierar starkt med avseende på färgstruktur och deras former verkar också ha undergått varierande förändringar som inte kan fogas in under någon formell regel och...

....och låter vi detta löpa linan ut (med avseende på både fysiska processer och psykologiska processer hos konstnärer)....så hamnar vi kanske till slut i något sådant här (Joan Mitchell, Untitled):

.....och efter ett tag, när tillräckligt många tröttnat på sådana här dansanta yvigheter (jag gillar dem förstås), så kommer någon "postkonstnär" och...

....då är vi kanske tillbaks i någon sorts stram, statisk och avskalad renhetslängtan a la Mr Judd igen....


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.