Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

söndag 8 augusti 2010

TS Eliot och de unika raderna.....

Det finns i TS Eliots dikt Preludes några rader som för mig framstår som unika i hans diktning. Varför vet jag inte, de är väl egentligen inte särskilt märkliga.
Men det känns som jag genom dessa rader får någon sorts genväg rakt in i Mr Eliots innersta.

Jag rycker, inte ogenerat, men ändå, ut dem ur sitt sammanhang (fetstilen min):

"..........
I am moved by fancies that are curled
Around these images, and cling:
The notion of some infinitely gentle
Infinitely suffering thing.
"

Och det är frasen "The notion of some infinitely gentle/infinitely suffering thing" som är det centrala.
I amatörmässig svensk tolkning (typ "rakt av-översättning")skulle vi kanske kunna få något i stil med:

"Tanken på ett oändligt vänligt
oändligt lidande ting"

"Gentle" kan översättas på många sätt, exempelvis till: blid, mild, vänlig, stilla, lätt, behaglig, from etc och "thing" kunde kanske bäst i detta sammanhang översättas till "varelse", "väsen" etc. Notion medger också olika översättningar: tanke, föreställning, begrepp, aning, infall, åsikt etc

Kanske då:

"Aningen om en oändligt mild
oändligt lidande varelse. "

Eller: "Aningen om ett oändligt milt/oändligt lidande väsen"

Ock så alltså den märkliga upplevelsen av att just dessa rader har en unik ställning i Eliots diktvärld.
Och förstås: vilket är detta väsen/denna varelse och av vilken art...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.