Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

tisdag 31 augusti 2010

Disidentifikation (3); Twigsuits.....

Disidentifikation
Göteborgs konsthall
Utställning till 31 oktober

Nick Cave har en bred konstnärlig bakgrund. Han är skolad i textil teknik, sömnad med mera, dans och konst. Han funderade på hur han skulle kunna förena dessa olika uttryckssätt. Resultatet blev soundsuits, "ljuddräkter".

I en intervju i New York times (5 april 2009) har han berättat om ur den första av dessa dräkter kom till. Materialet var helt enkelt grenar (twigs) han hittade på marken. "Twigsuit" kallas denna speciella sorts soundsuit.

Han var då påverkad av att en svart man vid namn Rodney King slagits ihjäl. Nick Cave kom att mer än tidigare tänka på sig själv som svart, som någon som kunde nedvärderas och avfärdas.

När han satt i en park i Chicago såg han plötsligt grenarna på marken i ett nytt ljus. De var också marginaliserade och övergivna. Så blev de konstnärligt material för honom.

Han samlade ihop dem famnvis och sågade sedan upp dem i lika långa stickor. Han borrade hål i dem så att de kunde fästas vid en sorts "underdräkt" han också gjort själv. Stickorna täckte textilierna helt och hållet.

Från början var de här skapelserna tänkta som skulpturer. Men så insåg han att han att han faktiskt kunde komma i dem och bära dem som ett "second skin". Han beskriver det så här:

"I put one on and jumped around and was just amazed. It made a fabulous rustling sound.

Här hade han kommit fram till något som förenade hans textila bakgrund och hans intresse för dans. Dessutom hade ljudet som en del av verket tillkommit.

Sedan kom han att göra 100-tals "twigsuits". Han fortsatte också med andra material än grenar, till exempel plastknappar, plastpärlor, sisal (växtfibrer), fjädrar, porslinsföremål, plåtleksaker mm.

På den här videon berättar han lite om bakgrunden till sin konst.



Se även: http://carl-gustaf.blogspot.com/2010/08/disidentifikation-1-soundsuites.html



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.