Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

fredag 3 september 2010

Cindy Sherman möter Melanie; Life unkind...

Här låter jag popsångerskan Melanie Safka och fotografen Cindy Sherman mötas för att se vad interaktionen mellan dem kan ge för resultat.
(Jag har gjort en version av det här förrut, men videoinslagen försvann från YouTube. Nu har jag hittat nya och dessutom disponerat om helheten en del)

Jag har två kontaktpunkter mellan dem. För Melanies del är det en av de låtar hon kanske mest förknippas med, Ruby Tuesday, vars refräng går:

Goodbye Ruby Tuesday,
who is gonna hang a name on you and
when you change with every new day,
still I'm gonna miss you
..

Den här strofen är ganska betydelsemättad: någon förändras varje dag, byter kanske skepnad eller inre kärna, och kan inte namnges...

När det gäller Cindy Sherman är det hennes Untitled Film Stills som blir kontaktpunkt. På dessa bilder spelar Sherman ut vissa rolltyper hämtade från filmens värld.
Hon gestaltar dem genom att variera sådant som klädsel, smink, kroppshållning, mimik, kameravinkel, ansiktsuttryck, belysning, miljö etc.

Det finns många uttryck i dessa Film Stills men själv ser jag ofta drag av ängslan, melankoli, rotlöshet och främlingskap som det centrala. Det känns som om kvinnorna inte riktigt passar in i sina liv och att de ofta framstår som utsatta och sårbara.

Ruby Tuesday ligger rätt nära detta tema. Här finns outsiderdraget hos Cindy Shermans gestalter klätt i ord och ton, och även en upproriskhet, en sorts förtvivlad kamp för att bryta sig loss ur en livssituation som är eller hotar att bli ett kvävande fängelse.

Nedan lägger jag in ett inslag där vi kan höra Melanie Safka sjunga den här låten. Dessutom följer texten varvad med Shermans Film stills..

Bruksanvisningen till det här projektet går ut på att man ska hålla koll på tre saker: sång, skriven text och bilder. Och så kan man se om det händer något i detta möte.......



Så börjar vi då med en Film still där en ung kvinna verkar vara på väg någonstans, eller kanske bara iväg bort, utan att veta något alls om vart... kanske vet hon inte ens vad det innebär att vara på väg mot ett mål...

"She would never say where she came from
yesterday don't matter cause it's gone
while the sun is bright
-or in the darkest night
no one knows - she comes and then she goes..

Goodbye Ruby Tuesday,
who is gonna hang a name on you and
when you change with every new day,
still I'm gonna miss you. "

Så följer vers nummer 2 och dess fotografiskt visualiserade underströmmar:

"Don't ask her why she leaves to be so free
she's gonna tell you it's the only way to be.........


...she just can't be chained -to a life where nothing's gained
and nothing's lost - but such a cost .....

Goodbye Ruby Tuesday,
who is gonna hang a name on you and....

.....when you change with every new day
Still I'm gonna miss you..

Den sista versen är också en mix av längtan och förtvivlan:

"Oh, there's no time to lose I heard her say
you gotta catch your dreams before they run away....

....dying all the time - lose your dreams and you....

... might lose your mind
Is life unkind....

Goodbye Ruby Tuesday,
who is gonna hang a name on you and.....



....when you change with every new day,
still I'm gonna miss you..

För den som vill lyssna på en liveupptagning finns det en sådan här:




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.