Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

tisdag 28 september 2010

Disidentifikation(8); Etnicitet och folkmord...

Disidentifikation
Wengachi Mutu

Den här bilden tyckte jag var ganska lätt att tolka (lätt=entydig?). Visst handlar den om någon sorts spänning mellan ungdomens skönhet i förhållande till det åldrande vi helst inte vill veta av?

Vi ser en kropp i sin erotiska blomning som motsats till en kropp vars "underhållningsvärde" (uttrycket från Kristina Lugn) kontinuerligt devalveras.

Det går inte att i längden dölja dödens vissnande läppar med läppstift.....

När Wengachi Mutu ställde ut på Saatchi gallery i London kommenterades en del av hennes verk på galleriets hemsida.
Där möter vi ett annat synsätt på den här bilden ( vars titel är Complete Prolapsus of the Uterus):

" In Complete Prolapsus of the Uterus Mutu contrives a racial hybrid: a puckered, prudish white face masks an ancient tribal wisdom. Mutu examines how ideology is implicitly tied to corporeal form. She cites a European preference of physique, inflicted on and adapted by Africans, resulting in hierarchical difference and genocide."

Här ser skribenten inte ungdom versus ålderdom utan uppehåller sig istället vid de infallsvinklar som har med ras och etnicitet att göra. Och vi ser ju faktiskt det glittrande afrikanska håret som en gloria bakom kvinnoansiktet. En identitet som döljs bakom en annan...

Det handlar här om hur en vit europeiskt-etnisk mask döljer Afrikas uråldriga visdom. Här väcks också tanken att den europeiska utseendefixeringen, när den tvingats på afrikanerna, lett till både hierarkiska strukturer och folkmord....

Vi har alltså två olika tolkningar av bilden. Och så brukar det väl vara...
För mig känns synvinkeln ungdom/åldrande fortfarande mest angelägen här....

Ta gärna en titt på Satchi gallerys hemsida, här är en länk dit:

http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/wangechi_mutu.htm.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.