Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

onsdag 15 september 2010

Disidentifikation (6); Wangechi Mutu och kulturkrockar..

Disidentifikation
Wangechi Mutu

Det här är en i en serie av bilder som Wangechi Mutu gjort som collage med material ur gamla medicinska handböcker med fokus på specifikt kvinnliga skador och sjukdomar.

Vi ser hur hon för ihop tecken för olika etniska sammanhang till en, som det verkar, motsägelsefull helhet. De stora läpparna påminner om "negerns" stora läppar, en kolonial, och kanske även postkolonial, stereotyp.

Men i högerkanten har de en europeiserad framtoning: vi anar den västerländska kvinnans målade läppar. En identitetskrock, kanske.

Ansiktets vita överdel framstår som något av en mask som döljer det afrikanska uttrycket. Ögonen ligger tydligt under maskens yta. Öronen hör inte alls hit.
Vi ser här också det kvinnliga könsorganet avbildat ovanför näsan och i pannan. Ett instrument i metall har applicerats kring öppningen mot kvinnokroppens inre.

Håret verkar höra mer ihop med den afrikanska delen av ansiktet än med den yttre vita masken. Dess glittriga karaktär medger flera tolkningar. Jag har hört talas om två.

En är att den syftar på den koloniala/postkoloniala konstruktionen av den afrikanska kvinnan som supersexualiserad och därmed lockande.
Man kan också se det skimrande svarta som en syftning på de diamanter som europeiska kolonialamakter plundrade afrikanska länder på.

Något som väl är alldeles uppenbart är att den här gestalten ger ett mycket splittrat intryck. Sammansättningen av dess delar ger också ett påtvingat intryck.
Det har verkligen gjorts våld på något för att åstadkomma detta gravt onaturliga ansikte.

De spänningar vi upplever i bilden har att göra med referenser till två olika kulturkretsar: den moderna europeiska och den traditionella afrikanska. Våldet finns också med.
Wangechi Mutu arbetar mycket med just frågor som har med afrikansk identitet och icke-identitet (disidentifikation?) att göra. På den här videon berättar hon lite om sin verksamhet:




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.