Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

fredag 24 september 2010

Disidentifikation (7); Vad betyder bilden?

Disidentifikation
Wangechi Mutu

Utställningen hänger kvar på Göteborgs konsthall oktober ut, men de bilder av Wangechi Mutu jag nu kommenterar finns inte med där.
Hennes bidrag i Göteborg domineras av The moth collection, en samling människoskulpturer med fjädrar och vingar. En länk om detta finns längst ner här.

Om vi försöker se vad de olika bildkomponenterna blir tecken för, så finner vi väl till att börja med återigen att de stora läpparna ingår i den västerländska "negerstereotypen". Men har de inte också ett drag den västerländska (Europa-Nord-Amerika) kulturens läppstift?

De stora beiga ytorna består av grov tejp som exempelvis används vid förpackning och i andra sammanhang när man vill hålla något ordentligt på plats. Jag ser denna tejp som tecken för ett tvång som utövas mot det inneslutna.

Ansiktet som inte täcks av tejpen är afrikanskt, men i mitten av huvudet ser vi ett bildsnitt av en vit kvinna, som taget ur en modetidning eller modekatalog.

Det ligger nära till hands att se denna infällda kvinna som en dröm eller tvångsföreställning om hur en kvinna ska vara, och mera allmänt som tecken för ett system av normer för hur människor i allmänhet bör vara, leva och tänka.

Vi för alltså samman tecken för 1) det konventionellt/stereotypt afrikanska, 2) ett systematiskt tvång, och 3) den konventionellt/stereotypt västerländska världsbilden/människosynen.

Då uppstår ett visuellt uttryck för Afrikas fortsatta underordning kring de ideal och normer som de tidigare europeiska kolonialmakterna står för.

Hela bilden mullrar av spänningar och motstridiga krafter (det mullrar förstås i fler avseenden än jag kunnat göra rättvisa åt här...). Något vill ut, annat vill in men...

Och tar vi steget från teckenvärlden till den verkliga världen fullt ut, så förstår vi att personer präglade av sådana här yttre och inre motsättningar inte kan ha någon klar och trygg identitet. Disidentifierade är de kanske. På både gott och ont?

Se även: http://carl-gustaf.blogspot.com/2010/08/disidentifikation-2-manniska-eller-mal.html


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.