Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

fredag 10 september 2010

Disidentifikation (5); Med rötter i myt och dröm..

Disidentifikation
Göteborgs konsthall
Utställning till 31 oktober.

Wengachi Mutu är en konstnär med rötter i Afrika, utbildad i England och USA. Hon har sin plats i disidentifikationstemat: hennes verk kan ofta tolkas som upplösningar av de identiteter vi tillskriver sådant vi möter i våra liv.

Att ha en identitet är väl, mycket grovt tillyxat, att kategoriseras/klassificeras på ett visst sätt. Vi känner ofta en tillhörighet till olika grupper (till exempel etniska) som kännetecknas av vissa (för oss) väsentliga egenskaper.

Identiteten som människa är förmodligen fundamental för vårt sätt att tänka. Vi kategoriserar oss som människor i motsats till exempel djur, växter, motorfordon, rymdskepp med mera.

Och även om det finns gränsdragningsproblem har vi nog i stora drag en någorlunda etablerad uppfattning om vad det är att vara en människa.

I Mutus bildvärld bryts sådana här stereotyper ner, för att ge plats åt nya kombinationer av objekt och egenskaper från annars främmande och åtskilda områden.

Här är en av de bilder som visas på den här utställningen. Vi ser ett ansikte som samtidigt för tankarna till Afrika och västerländskt hårmode, öron som inte verkar höra hit, en kniv som väcker frågor etc

För att reflektera över Wengachi Mutus konst använder jag mig nedan av bilder som inte ställs ut i Göteborgs konsthall. (Det beror till dels på att hennes stora bidrag till utställningen är konstverk av en något annan karaktär, the moth collection. En länk till ett inlägg om denna kollektion finns längst ned här).

Här ser vi en hybrid bestående av (bland annat) mänskliga och djuriska drag i kombination med metallglänsande motordelar.

Här finns drag av erotik; förföriskt målade läppar istället för rovdjursmun, eller kanske just som rovdjursmun (!), vi möter också referenser till stjärnvärldarnas kosmos och primitiv organisk materia.

Ovan ser vi åter ett exempel på referenser från modevärldens och erotikens område, blandat med mekanik och drag av formlös eller formsökande materia, organisk, oorganisk eller oklart vilket.

Vegetativa och/eller kosmiskt laddade människokroppar med djurhuvuden, ja här finns en hel del referenser till olika äldre tiders mytologiska världsbilder.

Och allt är svårt att klassificera utifrån invanda sätt att placera världens beståndsdelar i entydiga lådor. Här finns också drag från drömmens värld där allt kan lösas upp och förvandlas till något helt nytt och oväntat.

Här är en länkt till ett tidigare inlägg om Mutus "The moth collection" som dominerar hennes bidrag till den här utställningen:

http://carl-gustaf.blogspot.com/2010/08/disidentifikation-2-manniska-eller-mal.html


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.