Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

onsdag 25 augusti 2010

Disidentifikation (1); Soundsuits....

Disidentifikation
Göteborgs konsthall
Varar till 31 oktober

Nu har jag äntligen kommit iväg till Göteborg för att se den här utställningen. Det har kommit allt möjligt annat emellan i sommar.

Nick Cave är en av de deltagande konstnärerna. Han är representerad med en uppsättning färgexplosiva skulpturer, även kallade sound suits, på svenska kanske "ljudkostymer", "ljudkläder", "ljuddräkter" eller något sådant.

Så här ser en av dem ut:

Går vi lite närmare ser vi att kostymen delvis är sammasatt av en massa plåtobjekt, mestadels av leksakskaraktär verkar det som:

Och sedan är det så, att det här inte bara är en skulptur, utan också en klädedräkt som man faktiskt kan ta på sig.
Och när någon rör sig i den här dräkten uppstår karakteristiska ljud, som också hör till verket. En sorts musik kanske.....

Här är en länk till en artikel till New York times nätversion, där det finns ett litet videoinslag, som låter oss ana hur Nick Caves kombination av dräkt, skulptur, dans och ljud kan te sig:

http://www.nytimes.com/2009/04/05/arts/design/05fink.html?_r=2&pagewanted=1


Jag lägger här in ytterligare en videoupptagning av sound suites "in action". Den kommer från öppningsgalan för LA Art Show i år 2010. (courtesy Fowler Museum). Här är det någon sorts "pälsartade" soundsuits som "invaderar" galan.(själva kostymernas ljud kommer väl lite i skymundan här, men detta är ändå en variant av den sorts verk Nick Cave skapar).





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,


Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.