Lousiana museum of modern art
4 juni-12 september 2010
Edvard Munchs madonnabilder är ännu ett motiv som Andy Warhol tar upp och omskapar efter sitt eget sinne. Nedan ser vi först motivet skildrat av Edvard Munch i olja:
Men den bild som blir utgångspunkten för mötet med Warhol är en litografisk variant, varav vi ser en nedan:
Så går vi till Warhol och till vänster nedan ser vi en av hans variationer över madonnatemat i silkscreentryck. Bilden till höger är ett självporträtt av Munch, tolkat av Warhol.
Nu finns det ganska många Warholvarianter av madonnan på den här utställningen, så det kan bli lite orättvist att jämföra Munch med bara en av dem. Men jag tror att det vi ser här ändå berör den poäng som jag antydde i mitt förra inlägg.Det själfulla, empatiska, känslomässigt berörande i Munchs bilder är mer eller mindre frånvarande hos Warhol. Det verkar som om han använder färgen för att dölja eller undfly det emotionella uttrycket.
Och det kanske var just det mr. Warhol ville.......
Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, fotografi, bilder, estetik, måleri, konstteori, skulptur, lyrik, poesi, filosofi, readymades, modernism, postmodernism, Andy Warhol, Edvard Munch, Louisiana

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar