Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

måndag 24 november 2008

Damien Hirst under luppen (7); Drastiska parafraser

I mitt bloggande kring Damien Hirst har jag bland annat uppehållit mig en hel del vid de verk som består av döda djur i glastankar med formalinlösning. Verket ovan heter Away from the flock och det nedan (med en död tigerhaj) har titeln The physical impossibility of death in the mind of someone living.

När jag åkte bil upp till Värmland i helgen såg jag vid vägkanten en (troligen) trafikdödad räv som några fåglar börjat kalasa på. Och idén till Hirstparafraser föddes nästan med en gång. Jag har tyvärr inte Hirsts resurser, så att lägga räven i en glastank med formalin var inte genomförbart.

Istället får jag nöja med en rent fotografisk parafras. Och det går väl lika bra det. Det är ju konceptkonst vi här har att göra med, och då är det ju den bakomliggande idén och inte det fysiska utförandet som ställs i centrum.

Och titeln på verket, vars fysiska del alltså består av en trafikdöd räv, blir helt enkelt (med ett litet lån från Hirst):

The physical impossbility of death (being killed by car) in the mind of someone living.

Med referens till Away from the flock ( med lammet) överst skulle vi också kunna ha en titel som: Fyra ensamma rävungar hungrande i skogen....

Idéinnehållet i Hirsts originalverk är kanske inte helt identiskt med innehållet i mina parafraser. Men jämfört med olikheterna i det fysiska utförandet framstår skillnaderna i innehåll som marginella. Ur konceptuell synpunkt är original och parafras ganska likartade.

Men när det gäller det ekonomiska utfallet för respektive konstnär blir skillnaden förstås synnerligen stor.

Men så var ju Damien Hirst också före mig med själva idén .....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant


Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.