Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

tisdag 4 november 2008

Damien Hirst under luppen (4); Konkurrenter om titeln?

I mitt förra inlägg diskuterade jag lite kring Damen Hirsts verk (nedan) "The physical impossibility of death in the mind of someone living", bestående av en stor död tigerhaj i en glastank fylld med formaldehydlösning.

Nu har jag hittat ett annat verk med exakt samma titel. Det finns en målning (överst), utförd av Harry Pye (i samarbete med Rowland Smith) som också heter The physical impossibility of death in the mind of someone living....

På målningen ser vi två sorgsna människor, varav en synbarligen gråter. Dödskallen på mannens tröja för tankarna till ett motiv hos Damien Hirst, som gjort både tvådimensionella bilder och skulpturer i olika utföranden på detta tema. Ett exempel är "For the love och God, pray" (Silkscreen print with glazes on paper) nedan:

Vi kan konstatera att mannen till höger är "dödsmärkt"på utsidan, men inuti hans huvud, och därmed förmodligen även "in the mind of someone living", finns tanken på en människa. Vem denna människa är vet vi inte, och vi vet inte om hon är död eller levande.

Målningens innehåll har onekligen en plats i det här sammanhanget. Men hur vi ska tolka bilden i relation till titeln är oklart. Den utstrålar både sorg och tomhet, någon glädje eller framtidstro kan jag inte urskilja.

Den självklara kraft som måste karakterisera någon i vars medvetande döden är en "physical impossibility" verkar inte finnas här. Nej, här verkar döden vara en uppenbar möjlighet. Jag ser ingen tolkning som motsäger denna möjlighet. Snarare motsäger målningens utstrålning och tilltal den anspråksfulla titelns budskap.

Men det finns en annan målning som verkligen har rätt till titeln "The physical impossibility of death in the mind of someone living". Det är Piero della Francescas Uppståndelsen, daterad till 1463:

Den oemotståndliga och tveklöst auktoritativa makt med vilken den uppståndne Kristus reser sig ur graven syns mig som en mer kraftfull gestaltning av "The physical impossibility of death....etc" än Damien Hirsts döda haj.

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.