Nu har jag hittat ett annat verk med exakt samma titel. Det finns en målning (överst), utförd av Harry Pye (i samarbete med Rowland Smith) som också heter The physical impossibility of death in the mind of someone living....
Vi kan konstatera att mannen till höger är "dödsmärkt"på utsidan, men inuti hans huvud, och därmed förmodligen även "in the mind of someone living", finns tanken på en människa. Vem denna människa är vet vi inte, och vi vet inte om hon är död eller levande.
Målningens innehåll har onekligen en plats i det här sammanhanget. Men hur vi ska tolka bilden i relation till titeln är oklart. Den utstrålar både sorg och tomhet, någon glädje eller framtidstro kan jag inte urskilja.
Den självklara kraft som måste karakterisera någon i vars medvetande döden är en "physical impossibility" verkar inte finnas här. Nej, här verkar döden vara en uppenbar möjlighet. Jag ser ingen tolkning som motsäger denna möjlighet. Snarare motsäger målningens utstrålning och tilltal den anspråksfulla titelns budskap.Den oemotståndliga och tveklöst auktoritativa makt med vilken den uppståndne Kristus reser sig ur graven syns mig som en mer kraftfull gestaltning av "The physical impossibility of death....etc" än Damien Hirsts döda haj.
Renässanskonst som nutida samtidskonst kanske.......
Tidigare inlägg om Damien Hirst:
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-3-hajen.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/10/damien-hirst-under-luppen-1-mat-och.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-2-medicinsk.html
Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, bild, bilder, kultur, estetik, damien hirst, readymades, konsthistoria,
http://intressant.se/intressant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar