Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 8 november 2008

En studie rött; visuell dialektik på containervägg (reviderad)

Här är några bilder jag tagit av olika partier av ytan på en väderbiten och skrotad gammal kylcontainer (tror jag, vet inte vad det skulle vara annars) på industriområdet Kasen i Uddevalla. Först i efterhand visade det sig att fotona kan bilda en serie med ett alldeles speciellt innehåll.

En linjär ordning söker sig fram ur ett diffust, ännu inte formbestämt, grundtillstånd. .

Den linjära invasionen i den ursprungligen amorfa röda rymden blir mer och mer massiv.

Men för varje tes finns en antites. Här introduceras plötsligt något helt nytt. Det är samma gamla väderbitna containervägg, men här finns varken stillhet eller fasta konturer, bara en dynamiskt roterande expansion som borde slita sönder allt vad linjära begränsningar heter. Men.......

....det finns en annan fortsättning....Här konfronteras de välordnade linjernas värld med den vilda otyglade rörelsens energiska urladdning. Tes och antites i förening, vad kan syntesen bli....

Jo, syntesen är klockren: De motsatta tendenserna förenas i en rörelse som innehåller både kontur och kaos, nämligen Dansen, en form av rörelse som förenar linjer och snurrande dynamik...
(och allt detta på ytan av en dumpad gammal container...) och den som vill kan...

....helt prosaiskt associera till en uppenbarelse av guden Shivas dans (ovan), som är det inre livet i all världens rörelse och förändring...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.