Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

måndag 19 januari 2009

Gallerivandring, Uddevalla;Gestalt, känsla och visuell lyrik

Marianne Björn, Konstfrämjandet, Uddevalla.
Thomas Christensson, Bohusgalleriet, Uddevalla.

Marianne Björn ställer bland annat ut en rad målningar med konturskarpa, formfasta och stiliserade figurer, ofta med motiv ur djurriket, till exempel hästar.
Det måleriska släpps fram inom de fasta formerna och då kan finstämda lyriska skiftningar av olika färgnyanser utvecklas.
Ibland ger formfastheten vika och motiven försvinner eller näst intill för att ge plats åt friare fantasier.


Colthorses. Distinkt formtecknade och med måleriska skiftningar som "innanmäte".

Colthorses, detalj.

Kvarglömd. Inget motiv men kanske fri naturskildring eller existentiella aningar....

The Cat. Jag såg inte katten förrän jag läste målningens titel.

The Cat, närstudie.

Oljetunnan. Med en ymnighet av runda former som väller upp ur dess inre....

Närhet. De söker sig till varandra, lite melankoliska och sårbara.

Powerhorses.

Powerhorses, detalj.

Några spridda intryck från vandringen mellan Konstfrämjandet och Bohusgalleriet:


Byggnadskroppar och himmel I

Byggnadskroppar och himmel II

Ytstudie i grått och vitt I

Ytstudie i grått och vitt II

Demonstration mot kriget i Ghasa på Kungstorget.

Thomas Christensson står för ett dynamiskt och kraftfullt måleri med starkt expressionistiska och koloristiska förtecken.
Han målar pastost och bygger upp sina verk med mängder av färgstråk i olika kulörer och nyanser som sliter och drar åt olika håll.
Bildbygget är inte baserat på i formell mening distinkt sammanhållna ytor, men i den ibland smått kaotiska mångfalden uppnås ändå någon form av balanserad jämvikt.

Med sin målerimetod gör Thomas Christensson skäl för den stilistiska beteckningen "action painting": målningarna bär tydliga drag som visar hur konstnären med sina verktyg har kämpat med sina färgers materialitet.
Motiven, ofta hästar, framställs oftast mycket stiliserat och antydningsvis och kan ibland ses som en sorts blandning av sig själva och omgivningen.

På språng. Det syns att den rör sig, att den är på språng.....

Utan titel. Utan titel må vara, men ändå med häst...

Utan titel. Infokuserad närstudie av föregående målning ovan.

I hagen.

I hagen. Med fokus på det centrala blå fältet som starkt bidrar till att ge den här målningen dess speciella karaktär.

På väg. På väg, men här det snudd på att allt löses upp i någon sorts abstrakt rörelseprincip.

På väg. Detaljstudie I

På väg. Detaljstudie II

Två hästar. Bokstavligen talat men ändå inte helt enkelt.......

Två hästar. Närstudie.

Fantasi. Här har konstnären övergivit det identifierbara motivet helt och hållet. Eller?

Nyfiken. Ja, nyfiken blev jag och.....

....tog den här smarriga närbilden........


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.