Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

måndag 12 januari 2009

A good Idea revisited; Konst som tankeverktyg (2)

Jag vet inte hur mycket av bilden nedan som går fram på skärmen. Själv ser jag motivet om jag mörklägger mitt rum och tittar på lite håll. Då ska ett leende kvinnoansikte framträda. Men det är så uttunnat blekt och skirt att det nätt och knappt syns.

Verket ingår i en serie om femton målningar av Birgir S Birgirsson som fanns med på Painting space and society på Göteborgs konsthall 2007. Även på utställningen var de svagt framträdande ur allt det vita, nästan som visuella viskningar.

Blonde Miss World heter installationen och den har vissa poänger ur synpunkten på konst som tankeverktyg. Och med lite bakgrundsinformation kan vi se den här bildserien som en reflektion över och problematisering av bilden just som tankeverktyg.

Typiskt för alla målningarna är att alla kvinnor framställs som blonda och blåögda. Men målningarna baseras på gamla fotografier av skönhetsdrottningar från olika delar av världen. Det framgår tydligt i utställningssammanhanget att alla inte rimligen kan ha varit blonda och blåögda. Ändå framställs de alltså som sådana.

När tankeverktyg används det här sättet förvränger de världen istället för att tydliggöra den. Något vi stöter på tvingas in i förutbestämda kategorier där de inte alls hör hemma. I det här fallet görs det blonda och blåögda till en norm för hur allt ska vara och eventuella tendenser till avvikelser trängs undan.

Och det tråkiga är att vårt tänkande, vare sig med bilder eller ord, förmodligen ofta förvränger världen på ett liknande sätt.....

Till slut bifogar jag några målningar av Jens Fenge, som också fanns med på samma utställning. Här är det väl inte alls frågan om att tvinga in världen i förutbestämda kategorier, utan snarare att lösa upp gränsdragningarna och låta ting och egenskaper blanda sig i nya oförutsedda kombinationer:

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.