Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

måndag 26 januari 2009

London som konstobjekt; Den förgyllde prinsen...

Från Thomas Hirschhorns närgångna och kraftfulla gestaltning av världens ve och vånda (se inlägg nedan), som spränger alla makthierarkier i småbitar, går vi nu över till ett konstverk i rakt motsatt anda.

Jag visar här några bilder av Albert memorial i London, ett minnesmärke över prins Albert av Sachsen-Coburg-Gotha, som var gift med drottning Victoria av Storbrittannien.
När prinsen dog 1861 ville man hylla honom genom en sorts viktoriansk motsvarighet till en medeltida helgedom.
Så här ser monumentet ut på lite håll:

Går man in lite mer i närbild så ser man den komplexa och något överdådiga prakt som utvecklas på det här verkligen monumentala bygget:

Enligt nationalencyklopedin ska prins Alberts och drottning Victorias äktenskap ha varit ett moraliskt ideal för samtiden. Prins Albert uppges också ha engagerat sig starkt inom många områden: lanthushållning, industri, utbildningsväsende, vetenskap och kultur.

Som drottning Victorias förtrogne rådgivare ska han också ha spelat en stor politisk roll. Så helt och hållet oförtjänt av en minnesvård var han måhända inte. Men att låta honom sitta förgylld i denna storslagna "helgedom" förefaller kanske lite makabert.....

Till monumentet hör också fyra skulpturgrupper i var sitt hörn kring centralgestalten. De representerar var sin världsdel. Tanken är väl (gissar jag) att prinsen skulle ges en värdig inramning i form av symboler för det Brittiska imperiet.
Ovan ser vi Europa med tjuren som sitt tecken.

Den här gruppen med en dromedar och människor i turbaner verkar representera Afrika och ........


....elefanten här är väl med sina små öron av den indiska sorten. I det brittiska imperiet gick solen aldrig ner.....

.....och den sista gruppen, med något som ser ut som en buffel (association: Buffalo Bill och George W Bush), representerar då den amerikanska (nordamerikanska) kontinenten.

I början av 1900-talet förlöjligades monumentet (åter enligt nationalencyklopedin) och det lämnades att förfalla så att färger och detaljer nöttes bort. Sedan har det restaurerats med hjälp av modern teknik och är nu, som synes, i gott skick.

Och till sist infallet: tänk om man istället för en förgylld prins Albert....

......skulle sätta in något i Thomas Hirschhorns stil i monumentets centrum.....


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.