Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 15 maj 2010

Valand 2010; avgångsutställning (2) Eva Björkstrand

Magisterstudenter i Fri Konst 2010
Konsthögskolan Valand
Avgångsutställning
Göteborgs konsthall

Eva Björkstrand visar bland annat en serie teckningar där en flicka och ett antal taxar står i centrum.
Flickan är konstnärens alter ego och representerar också "vad det är att vara människa."

På bilden ovan röker flickan faktiskt cigarr tillsammas med de ständigt närvarande taxarna. Fest verkar det vara och golvuret är skafferi/kylskåp...

Så här skriver Eva Björkstrand om djurens roll i hennes bildvärld (fetstil min):

"För mig representerar de det okända, en annan värld fylld av både ordning och kaos som människan aldrig kan nå. Den värld som jag jag inte känner till är behagligare att vara i."

När flickan tittar i spegeln?/förstoringsglaset? (ovan) ser hon en svart fågel vars blickar möter hennes...

Coctailparty eller vad är det flickan och taxarna här (ovan) har för sig....

"Dessutom är djuren mycket roliga att teckna", skriver Eva Björkstrand också. Ser så ut....


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anna sa...

I webshopen Capricorn Art Gallery kan du strosa runt i lugn o ro och kolla på konst för en rimlig penning. Utmärkt!

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.