Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

fredag 21 maj 2010

Valand 2010; avgångsutställning ( 4) Johannes Brander

Magisterstudenter i Fri Konst 2010
Konsthögskolan Valand
Avgångsutställning
Göteborgs konsthall

Johannes Brander bidrar med en installation, kallad The future will, bestående av en stor mängd målningar, teckningar, skulpturer, objekt med mera.
Det går att se varje enskildhet för sig själv, men man kan också nå en sorts totaluppfattning, där helheten blir mer än summan av delarna.

En del av hans verk ger ett något klantigt och amatörmässigt intryck, eller har ett tydligt drag av barnkonst.....

.....ska man verkligen ställa ut sådant här efter fem år på en konsthögskola kan man fråga sig...

....men å andra sidan ser vi också att en del inslag är väldigt noggrant och detaljerat välgjorda, till exempel flugsvampar med mycel, blommor, stänglar och blad ovan...

....gissningsvis kan det kanske vara så att konstnären väljer uttryckssätt beroende på vart hans intuitiva aningar leder honom...

...kanske är det oväsentligt om verken ger intryck av klantighet eller perfektion så länge det han låter växa fram klingar samman med det han känner i sitt inre.....

Det kan själv skriver i utställningskatalogen är intressant ur den här synpunkten (fetstil min):

"Om ett verk känns alltför strikt och uppstyrt behöver jag kaos och färgexplosioner, banalitet och nonsens i ett annat."

"Jag vet inte vad lyckat innebär, jag har ingen sådan värdemätare. Jag skapar och det blir som det blir....

"Jag dras till det, råheten och det opolerade och oformbara. Ett direkt uttryck."

Han drar även paralleller med sitt musikaliska skapande:

"Jag gör inte musik för att bli bra eller bättre för lyssnarens skull. Min musik kräver inte det av mig. Att jag utvecklar kunskap och färdighet är viktigt, men det sitter inte i skickligheten i att hantera instrumentet.

Jag har samma känsla för måleriet."

Den fina färgklangen ovan visar sig även den vid ett närmare betraktande illustrera...

...Johannes Branders attityd till sitt skapande (lägg märke till hästarna)..

Han skriver vidare: " I ateljén är det kaos, allt har samma värde och allt är urkraft. Jag trivs där."


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.