Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

fredag 7 maj 2010

Lars Vilks skulptur Arx; till frågan om konsten...

Jag har tidigare gjort ett inlägg om Lars Vilks stora träskulptur Nimis,belägen vid Kullaberg i Skåne....

....det är ett rätt imponerande verk, faktiskt....

...och nu fortsätter vi med Nimis estetiska tvilling, det stora stenverket Arx..

...den är utförd i sten och betong och projektet startade 1991. Lars Vilks har som bekant haft en hel del något konfliktfyllda kontakter med både privatpersoner och myndigheter under årens lopp.
Bland har man begärt att verket ska forslas bort via kronfogdens försorg och skärmytslingarna har bland annat resulterat i bötesförelägganden och överklagningar i högre rättsinstanser...

.....men verket står fortfarande kvar, trots alla juridiska turer och piruetter fram och tillbaks. Och trots sabotage med släggor och andra verktyg...

Projektet Arx har motiverats med diverse ideologiska överväganden.
Till exempel har Vilks sökt kringgå de juridiska frontlinjerna genom att lansera Arx som en bok, som alltså skulle vara skyddad av tryckfrihetsförordningen eller hur.....

.....men tittar man på Arx med något så när fräscha ögon, så blir väl ovanstående (bilden) det närmsta man kommer ordet teori i det här sammanhanget.....

....å andra sidan ska Arx kunna betraktas som en bok med 352 sidor, en väldig "stenbok ".
Dess sidor kan förstås inte vändas, utan betraktaren får istället så att säga vända sig själv. Den högsta toppen, 6 meter, lär ska vara kapitel 2.

Det här är ju ganska kul, men för min egen del betraktar jag de fysiskt realiserade skulpturerna som den konstnärliga huvudpoängen.

Ur estetisk synpunkt tycker jag mest om Nimis. Det metaforiska sociala skulpterandet med "myndigheterna som konstärligt material", ser jag som en visserligen rolig, men ändå underordnad del av helheten. ....

.......och jag skulle tro att min uppfattning delas av de flesta av de många tusen människor som besöker Kullaberg för att se Nimis och Arx....

Mitt tidigare inlägg om Nimis finns här:
http://carl-gustaf.blogspot.com/2010/04/nimis-lars-vilks-och-fragan-om-konsten.html


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

2 kommentarer:

Anonym sa...

De här konstruktionerna är väl inte så intressanta i sig själva. Att fokusera på myndighetsingripanden, tryckfrihetsfrågor och på hur konst konstitueras som konst måste väl vara viktigare.

Carl-Gustaf Wikstrand sa...

Det kan vara så att de sociala processer ett konstverk sätter igång är det viktiga med konstverket.
Men frågan om dessa processer ska betraktas som en del av verket, eller som det egentliga verket, är inte lika viktig. Den frågan handlar i grunden egentligen om språkliga konventioner.

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.