Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

fredag 21 maj 2010

Valand 2010; avgångsutställning (5) Jim revisited

Magisterstudenter i Fri Konst 2010
Konsthögskolan Valand
Avgångsutställning
Göteborgs konsthall

Här återvänder vi till Jim Thorells bildvärld. Jag citerade i ett tidigare inlägg konstnärens egen skrivning om att hans figurer ofta bär på en "oro inför sin egen äcklighet men också en ömhet." (fetstil min).


Det intrycket står sig vid ett fortsatt närgånget studium av hans bilder. Vidare skriver han (fetstil min): "Min figurvärld är befolkad av ofrivilliga hedonister som saknar självinsikt. Politiskt..

...korrekta pedofiler, flöddrade älskare och andra förlorare på en lång väg till helvetet.

...De är sensuella stora barn som håller skräcken på avstånd."

Jim Thorell ställer också ut en skulpturgrupp med titeln Big Hippie Tippie II ...

.....med mycket grovt utskurna ansiktsdrag. På väggen intill finns också en sorts....

....guldport, eller vad vi nu ska kalla det och i dess mitt möter oss dragen av ....

.....varelse vars natur är mycket svårbestämbar....

....och sedan har vi återigen frågan om vad segelbåten ovan egentligen har här att göra, har det något med glädje att göra, eller är det ett visuellt minne från bildlektionerna i skolan...

På sätt och vis finns det likheter mellan Jim Thorells och Johannes Branders bildvärldar. Hos bägge finns det naivistiska, råa och opolerade och skenet av primitiv barnkonst.

Samtidigt är det även så att bägge konstnärerna uppnår ett konstnärligt uttryck inom ramen för de formella begränsningar (kanske egentligen en sorts gränslöshet?) de valt.....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.