Bland har man begärt att verket ska forslas bort via kronfogdens försorg och skärmytslingarna har bland annat resulterat i bötesförelägganden och överklagningar i högre rättsinstanser...
Projektet Arx har motiverats med diverse ideologiska överväganden.
Till exempel har Vilks sökt kringgå de juridiska frontlinjerna genom att lansera Arx som en bok, som alltså skulle vara skyddad av tryckfrihetsförordningen eller hur.....
Dess sidor kan förstås inte vändas, utan betraktaren får istället så att säga vända sig själv. Den högsta toppen, 6 meter, lär ska vara kapitel 2.
Det här är ju ganska kul, men för min egen del betraktar jag de fysiskt realiserade skulpturerna som den konstnärliga huvudpoängen.
Ur estetisk synpunkt tycker jag mest om Nimis. Det metaforiska sociala skulpterandet med "myndigheterna som konstärligt material", ser jag som en visserligen rolig, men ändå underordnad del av helheten. ....
Mitt tidigare inlägg om Nimis finns här:
http://carl-gustaf.blogspot.com/2010/04/nimis-lars-vilks-och-fragan-om-konsten.html
Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, bild, foto, skulptur, måleri, estetik, konstteori, filosofi, lyrik, poesi, modernism, postmodernism
http://intressant.se/intressant
2 kommentarer:
De här konstruktionerna är väl inte så intressanta i sig själva. Att fokusera på myndighetsingripanden, tryckfrihetsfrågor och på hur konst konstitueras som konst måste väl vara viktigare.
Det kan vara så att de sociala processer ett konstverk sätter igång är det viktiga med konstverket.
Men frågan om dessa processer ska betraktas som en del av verket, eller som det egentliga verket, är inte lika viktig. Den frågan handlar i grunden egentligen om språkliga konventioner.
Skicka en kommentar