Carl Hammoud
Polygraph
Stenasalen, Göteborgs konstmuseum
Utställning till den 21 november
Den första bilden nedan har jag redan visat i ett tidigare inlägg. Allt snurrar och virvlar runt i en virvlande malström av "byråkratirelaterade" föremål....

Men målningen
Blind spot (nedan) ger som kontrast ett helt annat perspektiv på världen....

...Här har de balanserade strukturerna tagit över, fönster och väggar är samlade till en...

.... geometriskt stram och
välordnad komposition med räta linjer, kvadrater och rektanglar. Men en ton av något främmande och
gåtfullt klingar också fram ur den här bilden av det vanliga; vi ser det osynliga i det synliga- eller blir det tvärtom?
Edwart Hopper kunde också (ibland...) ge vardagsvärlden ett drag av något främmande och vi känner väl igen motivet som Carl Hammoud har tagit sig an: Hoppers
Early Sunday morning ...
Stage set heter det här verket, upplyst av en glödlampa på ett stativ. Hoppermotivet är utfört som en kulissartad vy som för tankarna till de gamla
västernfilmernas småstäder där man super på saloonen och rånar banker...

....och här (ovan) är en bild av Hoppers ursprungliga Early sunday morning, utförd år 1930.
Visas också här
något mer än det vi kan se?
Läs även andra bloggares åsikter om
Konst,
samtidskonst,
måleri,
bilder,
estetik,
konstteori,
konsthistoria,
Carl Hammoud,
Polygraph,
Göteborgs konstmuseum,
modernism,
postmodernism
2 kommentarer:
Jag känner igen den översta bilden, måste ha sett Hammoud tidigare nånstans men minns inte var.
En ren och avklarnad värld. Lite skrämmande, som en serieteckning?
Lite skrämmande. Kanske det. Men titta i så fall på länken här:
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/07/tomorrow-always-belongs-to-us-2.html
Även här handlar det om Carl Hammoud....
Skicka en kommentar