Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

tisdag 26 oktober 2010

Carl Hammoud (3); Vanlighet och mystik....

Carl Hammoud
Polygraph
Stenasalen, Göteborgs konstmuseum
Utställning till den 21 november

Den första bilden nedan har jag redan visat i ett tidigare inlägg. Allt snurrar och virvlar runt i en virvlande malström av "byråkratirelaterade" föremål....

Men målningen Blind spot (nedan) ger som kontrast ett helt annat perspektiv på världen....

...Här har de balanserade strukturerna tagit över, fönster och väggar är samlade till en...

.... geometriskt stram och välordnad komposition med räta linjer, kvadrater och rektanglar. Men en ton av något främmande och gåtfullt klingar också fram ur den här bilden av det vanliga; vi ser det osynliga i det synliga- eller blir det tvärtom?

Edwart Hopper kunde också (ibland...) ge vardagsvärlden ett drag av något främmande och vi känner väl igen motivet som Carl Hammoud har tagit sig an: Hoppers Early Sunday morning ...

Stage set heter det här verket, upplyst av en glödlampa på ett stativ. Hoppermotivet är utfört som en kulissartad vy som för tankarna till de gamla västernfilmernas småstäder där man super på saloonen och rånar banker...

....och här (ovan) är en bild av Hoppers ursprungliga Early sunday morning, utförd år 1930.

Visas också här något mer än det vi kan se?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Börje sa...

Jag känner igen den översta bilden, måste ha sett Hammoud tidigare nånstans men minns inte var.

En ren och avklarnad värld. Lite skrämmande, som en serieteckning?

Carl-Gustaf Wikstrand sa...

Lite skrämmande. Kanske det. Men titta i så fall på länken här:

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/07/tomorrow-always-belongs-to-us-2.html

Även här handlar det om Carl Hammoud....

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.