Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 9 oktober 2010

Carl Hammoud (1); En studie i kaos?

Carl Hammoud
Polygraph
Stenasalen, Göteborgs konstmuseum
Utställning till den 21 november.

För några år sedan deltog Carl Hammoud i projektet The Good Idea på Göteborgs konsthall. Han ställde då bland annat ut de två första målningarna nedan (observera infokusering):

Här finns en både gåtfull och hotfull apokalyptisk stämning med ett...

....drag av surrealism. Förutom det måleriska och skulpturala innehållet finns här också ....

.....ett idéinnehåll som kan handla om vår byråkratiska centralstyrda civilisations eventuella förfall och ..

.....kanske till och med undergång. Lådor, arkivskåp, papper och pärmar, just sådant som används för att hålla ordning på oss, har råkat i totalt kaos.
Frihet eller katastrofal anarki?

Nu är han tillbaks med en separatutställning i Stenahallen och några av motiven känns igen. Jag tänker mig att vi här ser något bolags styrelserum med ett stort skrivbord, stolar och ......

.....med ett drag av kubistisk-futuristisk dynamik har omkullkastandet och upplösningen av den bestående ordningen här fått ännu en visuell dimension.....



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.