Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 16 oktober 2010

Färg & Geometri; Skotsk kiltestetik...

Jag sitter ofta och njuter av den skotska kiltestetiken online (se länk nedan). Det handlar om de ofta mycket anrika mönster som inte bara används till kiltar utan även till exempelvis slipsar och halsdukar.
De olika klanerna och släkterna har sina egna mönster, "tartans", som det heter på skotska/engelska, "tartaner" på svenska kanske...

Det är fascinerande att botanisera i all denna skönhet som lockas fram ur ett formellt sett ganska stramt grundkoncept med linjer, band, och elementära geometriska former som rektanglar och kvadrater.
Här är det några halsdukar i ren lammull som får träda fram:

Muted hunting Stewart (ovan). Namnet betyder att det här mönstret är knutet till klanen Stewart. Vad innebär "hunting" här? Kanske har det helt enkelt något med jakt att göra (kilt för jaktbruk?).
"Muted" då? Ja, det brukar finnas olika varianter av tartaner för de olika ätterna, en del betecknas som "ancient", andra som "modern" och "muted" kan nog innebära att det är fråga om en liten "mutation" i förhållande till ett givet mönster.

Antique Buchanan. Här har vi något riktigt gammalt får man förmoda. Att jag valt just de här halsdukarna beror på att de påminner om hösträdens färger förresten. ....

Autumn Buchanan. Den här ska jag nog beställa för eget bruk. Riktigt höstlig och dessutom med underbara färger i rutmönster som för tankarna till Paul Klee, en av mina favoriter bland den tidiga modernismens lärofäder....
Jag visar några exempel på mönster som kanske inte påminner om trädens höstfärger, men som har drag av höstens och vinterns mörker och fördolda ljus i sig. Den ovan är förknippad med släkten MacKenzie.

Ovan ser vi en av de mest berömda "tartanerna". Den heter Black Watch ("modern" tror jag till och med). Den är inte knuten till någon speciell ätt, utan till ett regemente: The Royal Scottish Highland Regiment .
Jag har en slips i dessa färger och den är verkligen ett mästerverk när det gäller diskret välavvägda färgklanger och sättet att låta mörker och ljus träda fram tillsammans....

Titta gärna på länken här:

http://www.highlandstore.com/

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.