Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

söndag 17 oktober 2010

Disidentifikation (10); Ulrike Meinhof & Ziggy Stardust....

Disidentifikation
Nachsagen, Ich und Meinhof
Charlotte Gyllenhammar
Göteborgs konsthall

I det här verket framträder Charlotte Gyllenhammar i två skepnader: som vänsterterroristen Ulrike Meinhof och som popstjärnan David Bowies alter ego Ziggy Stardust.

Det är alltså konstnären själv som står modell för sina rollfigurer.
De syns på parallella videoprojektioner bredvid varandra och bägge roterar långsamt så att man hela tiden ser dem ur olika synvinklar.

Ulrike Meinhof kan jag tyvärr bara illustrera med en dålig privatbild. Men i bloggsammanhang anser jag att detta är i sin ordning, om det behövs för diskussion av videoverk:

Charlotte Gyllenhammar (ovan) som Ulrike Meinhof (stillbild av roterande kropp) Foto: privat

Ulrikegestalten framstår som nollställd, likgiltig, men kanske också med ett stänk av sorg och uppgivenhet i sitt väsen. Hon är klädd i gråaktiga fångkläder.

Något minspel ser vi inte mycket av. Man har inte mycket att utgå från om man ska tillämpa någon form av empati här.....

Charlotte Gyllenhammar (ovan)som Ziggy Stardust (stillbild av roterande kropp) Foto: pressbild, Göteborgs konsthall.

Nedan ser vi några andra versioner av Ziggy Stardust, men här är det David Bowie själv som står för kroppen.....





I Gyllenhammars version av Ziggy är han klädd i en ljusflimrande mantel och ansiktet är ofta upplöst i ljusfläckar eller dolt bakom föränderliga ljusfält.

Det blir en smått mystifierad och meditativ stämning över det här verket. Och det går att sitta och se de bägge gestalterna genomgå sina monotona förvandlingar och låta känslorna komma och gå.

Men det väcker också många frågor, varav några har anknytning temat identitet/disidentifikation:

Har David Bowie med sin Ziggy Stardust disidentifierat sig själv? (så att säga "avsagt sig" eller "avlagt sig" en identitet?)

Är Ziggy bara en maskeradfigur att gömma sig bakom, eller en gestalt att identifiera sig med känslomässigt?

Är han ett skal utan kärna? En rigid stereotyp?
Eller är han tvärtom en figur genom vilken Bowie kan leva ut en del av sina annars dolda sidor?
Hur känns det för David Bowie att vara Ziggy Stardust? Hur känns det för Charlotte Gyllenhammar att gå in i den här rollen?

Ulrike Meinhof är väl lite av en kontrast till Ziggy. Hennes framträdande verkar på ett plan vara urtypen för realistisk människoskildring.

Men å andra sidan verkar hennes inre så oåtkomligt, och hennes varelse ändå så förknippad med associationer, att hon kanske också blir en sorts Ziggy Stardust, fast med ett annat innehåll:

ULLY EARTHDUST?

Kanske det. Terroristen Ulrike Meinhof/Ully Earthdust som mitt alter ego. Det låter intressant på något sätt....

Och i så fall skulle jag kunna göra som David Bowie med sin Ziggy: gå in i den "främmande" identiteten och utforska vilka tankar och upplevelser jag möter.
Fast jag får kanske vara försiktig med att förverkliga mina ingivelser i det verkliga livet.....


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.